شوراهای ۱۷۰ هزار نفری زیر سایه انتخابات ریاست جمهوری

شوراهای ۱۷۰ هزار نفری زیر سایه انتخابات ریاست جمهوری

در روزهای اخیر با آغاز تبلیغات رسمی انتخابات شوراهای شهر و روستا، لیست های انتخاباتی رنگارنگ با شعارهای مختلف دیوارهای شهرها و روستاهای کشور را پوشانده است. «شهر من، من به تو می اندیشم» ، «با شوق بهار، شهر را می سازیم» ، «شهر سربلند»، «شهر آباد» و … از جمله شعارهایی است که بر صدر لیست ها نقش بسته است.

تاکنون در تهران بیش از ۳۰ لیست انتخاباتی برای ۳۱ کرسی شورای شهر ، منتشر شده است و این طور که مشخص است تعداد این لیست ها فراتر از این تعداد رود اما به نظر می رسد نبرد اصلی بین چند لیست از جریان های مختلف سیاسی باشد.

لیست های «ائتلاف اصلاح طلبان»، «ائتلاف فراگیر آبادگران»، «جبهه پایداری»، «در امتداد مهر»، «جبهه پیشرفت و عدالت» و در نهایت لیست «ائتلاف بزرگ اصولگرایان» از مهمترین لیست های انتخاباتی شورای شهر هستند که به جز لیست های «ائتلاف اصلاح طلبان» که شخصیت های اصلاح طلب تایید صلاحیت شده هستند و «در امتداد مهر» که کاندیداهای حامی دولت هستند ، بقیه لیست ها مشترکات زیادی با هم دارند.

«ائتلاف اصلاح طلبان» در تهران با شعار انتخاباتی «شهرمن، من به تو می اندیشم» در دقیقه نود وارد رقابت های انتخاباتی شد چراکه برخی از شخصیت های اصلاح طلب در بعد از ظهر سه شنبه ۱۴ خرداد ۹۲ ، در مرحله سوم اعتراض به رد صلاحیت خود، منتظر نتایج نهایی تعیین صلاحیت ها بودند. در بین اصلاح طلبان شخصیت های مختلفی در سراسر کشور زیر تیغ تعیین صلاحیت ها ماندند به طوریکه در تهران «معصومه ابتکار» که در حال حاضر عضو شورای شهر دور سوم است و پیش از این معاون «سید محمدخاتمی» رییس جمهور اسبق کشور بود به دلیل آنچه عدم التزام به اسلام خوانده شده ، رد صلاحیت شد.

«محسن هاشمی» ، فرزند «اکبر هاشمی رفسنجانی» و مدیرعامل سابق متروی تهران از دیگر افرادی بود که در نهایت صلاحیتش در انتخابات شوراها به مانند پدرش در انتخابات ریاست جمهوری احراز نشد. دلیل رد شدن صلاحیت «محسن هاشمی» در نامه ای که به دستش رسید، عدم التزام به ولایت مطلقه فقیه و عدم اعتقاد به قانون اساسی عنوان شده است. از سوی دیگر در بین رد صلاحیت شده های شاخص دیگر «مرتضی حاجی» وزیر اسبق آموزش و پرورش و «فاطمه راکعی» نماینده مجلس ششم نیز قرار داشتند که تا آخرین لحظه منتظر تایید صلاحیت خود بودند اما در نهایت با رد صلاحیت از انتخابات باز ماندند.

با وجود این رد صلاحیت ها، اما لیست «ائتلاف اصلاح طلبان» در تهران و شهرستان ها شکل گرفت. در تهران، «احمد مسجدجامعی» وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد و عضو فعلی شورای شهر سر لیست اصلاح طلبان است. در این لیست همچنین شخصیت هایی که سابقه فعالیت در مدیریت شهری را داشتند نیز به چشم می خورد. افرادی مانند «احمد دنیامالی» معاون سابق فنی عمرانی شهرداری، «محمد حقانی» قائم مقام و معاون سابق خدمات شهری، «احمد حکیمی پور» نماینده دور نخست شورای شهر تهران، «اسماعیل دوستی» شهردار اسبق منطقه ۳ ، « زهرا صدراعظم نوری» شهردار اسبق منطقه ۷ ، «علی نوذر پور» مدیرکل سابق دفتر برنامه‌ریزی عمرانی وزارت کشور و … مشاهده می شود. از بین هنرمندان « سید عبدالحسین مختاباد» ، از بین خبرنگاران «بهروز شجاعی»، از بین وکلا «علی صابری» نیز در لیست ائتلاف اصلاح طلبان قرار گرفته اند. «محمد میرزایی» ،«فائزه دولتی» و «بهروز شجاعی» از جوانترین اعضای لیست اصلاح طلبان هستند که زیر ۳۰ سال سن دارند.

اما در این بین، لیست دیگری به نام « ائتلاف باران» (یاران خاتمی همراهان هاشمی) منتشر شده است که افراد اصلاح طلب باز مانده از لیست ائتلاف اصلاح طلبان با سر لیستی «ابراهیم اصغرزاده» آن را شکل داده اند. «ابراهیم اصغرزاده» عضو اصلاح طلب شورای شهر دور نخست بود که برخی جنجال های او را یکی از عوامل انحلال شورای دور نخست ارزیابی می کنند. در لیست «ائتلاف باران» تا کنون ۱۲ نفر حضور دارند که برخی افراد با لیست «ائتلاف اصلاح طلبان» یکسان است.

همچنین از اردوگاه اصلاح طلبان شنیده می شود که اگر لیست ائتلاف آن ها پیروز انتخابات شود، آنها روی شهردار شدن «معصومه ابتکار» و یا «محسن هاشمی» نظر خواهند داشت.

حامیان دولت «در امتداد مهر»

این روزها همچنین از سطح شهر تهران خبر می رسد که ستاد انتخاباتی «اسفندیار رحیم مشایی» یار نزدیک «محمود احمدی نژاد» تغییر هویت داده و برای انتخابات شورای شهر تهران فعالیت می کند. این ستاد انتخاباتی با دو نام شناخته می شود یکی «در امتداد مهر» و دیگری «زنده باد بهار».

این ستاد لیست ۳۱ نفره برای شورای شهر تهران را هم منتشر کرده اند که سر لیست آنها «عبدالرضا شیخ‌الاسلامی» وزیر برکنار شده کار توسط مجلس در دولت احمدی نژاد است. از دیگر افراد شاخص در این لیست می توان «پروین احمدی نژاد» خواهر رئیس دولت را نام برد که هم اکنون نیز عضو شورای شهر تهران است. «علی ذبیحی» رئیس سابق سازمان تامین اجتماعی هم در این لیست دیده می شود.

اصولگران در لیست های مختلف

لیست «ائتلاف آبادگران ایران اسلامی» یکی از لیست های اصلی اصولگرایان در شورای شهر تهران است که توسط «مهدی چمران» با سر لیستی «عباس شیبانی» نماینده دوره دوم و سوم شورای شهر معرفی شد.

در این لیست اغلب اعضای اصولگرای شورای شهر تهران که در ده سال اخیر در شورای دوم و سوم حضور داشتند دیده می شود. افرادی مانند «حسن بیادی» نایب رئیس شوراهای دوم و سوم، «حبیب کاشانی»، «خسرو دانشجو» از جمله آنها هستند و برخی از اعضای شورای سوم که از حامیان جدی «محمدباقر قالیباف» شهردار تهران محسوب می شوند یعنی «مرتضی طلایی» و «معصومه آباد» هم در این لیست گنجانده شده اند اما در این بین «رسول خادم» عضو شورای شهر دور دوم و سوم هم تا دیروز در لیست مورد حمایت چمران قرار داشت اما با انصرافش از کاندیداتوری در شورای شهر دور چهارم از لیست حذف شد و جای خود را به « عبدالحسین ناصری» نماینده اسبق مجلس داد.

یکی دیگر از لیست های مهم جریان اصولگرا در انتخابات شوراها، لیست «جبهه پیشرفت و عدالت» است که دبیرکل آن «مرتضی طلایی» فرمانده سابق نیروی انتظامی تهران بزرگ و عضو فعلی شورای شهر و از افراد مورد اعتماد «محمد باقر قالیباف» است. سرلیست آن هم خود طلایی است و اشخاصی که در آن حضور دارند بخشی با لیست آبادگران مشترک و برخی هم از مسئولان فعلی یا سابق شهرداری تهران هستند. «حسین کلخورانی» ، «هیربد معصومی» و «سید مناف هاشمی» سه معاون قالیباف بودند که در انتخابات پیش رو در لیست مورد نظر طلایی حضور دارند. در این بین سید مناف هاشمی هنوز هم سمت معاونت برنامه ریزی و توسعه شهری در شهرداری تهران را عهده دار است. از سوی دیگر «احمد دنیامالی» معاون سابق قالیباف در امور فنی و عمرانی هم در این لیست قرار دارد. دنیا مالی در لیست اصلاح طلبان نیز قرار گرفته است.

«علیرضا دبیر» عضو فعلی شورای شهر تهران که در لیست چمران جایی نداشت اما در لیست طلایی حضور دارد. چند شهردار منطقه و چند دبیر شورایاری محله های تهران و همچنین «علیرضا علی احمدی» وزیر آموزش و پرورش دولت نهم از دیگه افراد این لیست هستند.

همچنین لیستی با عنوان «ائتلاف بزرگ اصولگران» هم منتشر شده است که بیشترین همخوانی را با لیست «مرتضی طلایی» دارد و به نظر می رسد نسبت به لیست «مهدی چمران» قرابت نزدیک تری با دیدگاه های «محمدباقر قالیباف» شهردار فعلی تهران و کاندیدای ریاست جمهوری دارد. فردی که نمی خواهد پایگاه مردمی شورای شهر و شهرداری پایتخت را به راحتی از دست بدهد و از سوی دیگر به طور جدی به عنوان کاندیدا در انتخابات ریاست جمهوری فعال است.

در بین اصولگرایان لیست دیگری که می توان مهم باشد، لیست «جبهه پایداری» است که کاندیدای مورد حمایت آنها در ریاست جمهوری «سعید جلیلی» است. دیدگاه های آنها رادیکال تر و نزدیک به آیت الله «محمد تقی مصباح یزدی» است. «صادق محصولی» وزیر سابق احمدی نژاد در این جبهه نقش پررنگی را ایفا می کند. در لیست آنها، «رضا تقی پورانوری» وزیر ارتباطات دولت احمدی نژاد، سر لیست است. افرادی مانند «حسین رضازاده» قهرمان وزنه برداری، «مهدی چمران» رئیس شورای شهر دور دوم و سوم، «مهوش معتمدی آذری» عضو شورای شهر دور دوم ، برخی از مسئولان دولتی در لیست این جبهه مشاهده می شود.

اینگونه که مشخص است، در این دوره از انتخابات با توجه به اینکه تعداد اعضای شورای شهر از ۱۵ نفر فعلی به ۳۱ نفر افزایش یافته اند ، نبرد اصلی و تعیین کنند در بین لیست های انتخاباتی رخ می دهد. لیست هایی که بتوانند در مهلت باقی ماننده تبلیغات خود را بهتر نشان دهند ، می توانند شانس بالاتری برای حضور در شورای شهر دور بعدی داشته باشند. شورایی که با انتخابات ریاست جمهوری گره خورده است.