گوشی های تلفن همراه در بازار ایران - عکس از ایرنا

گوشی های تلفن همراه در بازار ایران – عکس از ایرنا

نایب رییس اتاق اصناف ایران گفته است که در حال حاضر ۷۵ درصد گوشی های تلفن همراه در بازار ایران از طریق قاچاق وارد شده اند اما اگر تعرفه تلفن همراه صفر شود تلفن‌های همراه از راه قانونی وارد کشور می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری ها، ابراهیم درستی روز دوشنبه در ششمین نمایشگاه برترین‌های تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی در تهران گفت: با توجه به این‌که تولید تلفن همراه بسیار کم و مصرف آن در کشور فراوان است، قاچاق تلفن‌های همراه در کشور هم سود سرشاری دارد.

وی با اشاره به ضرورت حذف تعرفه ۶ درصدی واردات گوشی های تلفن همراه در ایران به منظور کاهش قاچاق این کالا گفت: اگر تعرفه شش درصدی صفر شود درآمد دولت نیز بیشتر خواهد شد چراکه خریدار، مالیات بر ارزش افزوده هشت درصدی می‌دهد و کنترل و ساماندهی بازار دقیق‌تر می‌شود.

آقای درستی افزود: «در سال گذشته اگر ۲۰ میلیارد دلار کالای قاچاق داشتیم فقط دو میلیارد دلار مربوط به تلفن همراه می‌شود و نیاز است که در این زمینه کار کارشناسی صورت گیرد تا تعرفه تلفن همراه صفر و بازار ساماندهی شود.»

واردات ۲ میلیارد دلار موبایل قاچاق به ایران در سال ۹۲ در حالی است که بر اساس گزارش گمرک، ایران در همین سال تنها ۱۸۳ میلیون دلار واردات قانونی موبایل داشته‌ است.

ایران در سال ۹۱ نیز بر اساس گزارش گمرک، ۱۷۰ میلیون دلار واردات قانونی موبایل داشته‌است.

با این‌حال، آخرین گزارش ماهانه گمرک که ۱۱ شهریورماه منتشر شد، می‌گوید که واردات قانونی دستگاه‌های فرستنده- گیرنده تلفن همراه در پنج ماه اول سال نسبت به سال گذشته حدود ده برابر افزایش یافته و به ۲۹۶ میلیون دلار رسیده‌است.

معلوم نیست که افزایش ۱۰ برابری واردات قانونی گوشی تلفن همراه به معنی کاهش قاچاق گوشی است یا به علت لغو بعضی تحریم‌های غرب علیه ایران از ۳۰ دی ماه پارسال بوده‌ است.

مرکز پژوهش‌های مجلس اردیبهشت ماه سال جاری گزارش داد که «فقط حدود ۹ درصد از گوشی‌های خارجی فروش رفته از مبادی رسمی و بقیه از مبادی غیررسمی و از طریق قاچاق وارد کشور می‌شود».

بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، «حدود ۹۹ درصد از تقاضای بازار گوشی‌های تلفن همراه کشور از واردات تامین می‌شود؛ تولیدکنندگان خارجی، بازار چند صد میلیون دلاری در ایران دارند اما بیشتر آنها با نداشتن دفاتر رسمی در ایران، خود را متعهد به پاسخگویی به مشتریان ایرانی نمی‌دانند».

این گزارش می‌افزاید که «بازار تلفن همراه کشور به یک بازار ۱٫۸ میلیارد دلاری در سال تبدیل شده‌است.

براساس تازه ترین آمار گمرک ایران، در خردادماه سال جاری حدود ۱۶ میلیون دلار گوشی تلفن همراه وارد این کشور شده است.

بازار قاچاق ایران تقریبا یک سوم کل واردات کشور را تشکیل می‌دهد. بر اساس گزارش رسمی گمرک ایران، این کشور طی سال گذشته در کل ۵۰ میلیارد و ۸۱۸ میلیون دلار واردات قانونی کالا داشته‌است.