دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا - عکس از خبرگزاری فرانسه

دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا – عکس از خبرگزاری فرانسه

دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا در نامه‌ای به حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران، ابراز امیدواری کرد روابط تهران ـ لندن در دوران دولت وی بهبود یابد.

به گزارش فارس، کامرون در این نامه که به مناسبت تحلیف آقای روحانی ارسال شده، نوشته است که بهبود روابط بین ایران و انگلیس فرایندی تدریجی است.

کامرون از سوی دیگر از دولت جدید ایران خواسته است برای رفع نگرانی‌ها در مورد برنامه هسته‌ای و همچنین یافتن راه‌حلی مسالمت‌آمیز برای بحران سوریه، به صورتی “جدی و سازنده” تعامل کند.

وی در بخشی از این نامه آورده است: “به مناسبت تحلیف شما، می‌خواهم امیدواری خودم را نسبت به اینکه انتخاب شما به فرصتی برای ارتقا روابط بین کشورهایمان تبدیل شود، اظهار کنم.”

نخست‌وزیر بریتانیا در پیام خود به آقای روحانی می‌افزاید: “ارتقا روابط دوجانبه فرایندی تدریجی است و مستلزم پرداختن به مسائل متعدد است.”

در ادامه بیانیه دفتر نخست‌وزیر بریتانیا آمده است که دیوید کامرون همچنین خواستار رویکرد سازنده و جدی ایران با جامعه جهانی در مورد برنامه‌ هسته‌ای‌اش و همچنین در مورد بحران جاری سوریه شده است.

ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا هم هفته گذشته از اعلام آمادگی لندن برای بهبود روابط با ایران خبر داده و گفته بود که مایل است با همتای ایرانی خود ملاقات داشته باشد.

همچنین کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سه شنبه این هفته با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهور ایران، تحلیف آقای روحانی را تبریک گفته و آغاز فوری مذاکرات هسته‌ای را خواستار شده بود.

جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم روز سه شنبه در پاسخ به سوالی درباره واکنش آمریکا به موضعگیریهای حسن روحانی گفت: “موضع ما روابط ایران و بریتانیا در سال های اخیر بسیار پرتنش بوده است. در یکی از آخرین تحولات قابل توجه در این زمینه، سفارت بریتانیا در خیابان فردوسی و اقامتگاه دیپلماتیک و مرکز فرهنگی بریتانیا در باغ قلهک تهران در آذر ماه سال ۱۳۹۰ مورد حمله گروهی از معترضان به سیاست های بریتانیا قرار گرفت، گروهی که خبرگزاری های نزدیک به حکومت در ایران از آنها به عنوان دانشجویان بسیجی یاد کردند.

روابط ایران و بریتانیا در سال های اخیر بسیار پرتنش بوده است. در یکی از آخرین تحولات قابل توجه در این زمینه، سفارت بریتانیا در خیابان فردوسی و اقامتگاه دیپلماتیک و مرکز فرهنگی بریتانیا در باغ قلهک تهران در آذر ماه سال ۱۳۹۰ مورد حمله گروهی از معترضان به سیاست های بریتانیا قرار گرفت، گروهی که خبرگزاری های نزدیک به حکومت در ایران از آنها به عنوان دانشجویان بسیجی یاد کردند.

در واکنش به این اقدام، بریتانیا کارمندان خود را از سفارتخانه‌ اش در تهران خارج کرد و دستور تعطیلی فوری سفارت ایران در بریتانیا را صادر کرد و از کارمندان سفارت ایران خواست که خاک بریتانیا را ترک کنند.

از سوی دیگر مجلس ایران هم در مصوبه ای در ‍‍آذرماه سال ۱۳۹۰ سطح روابط تهران و لندن را کاهش داد.

بر اساس مصوبه مجلس، وزارت خارجه ایران موظف شد علاوه بر به حداقل رساندن روابط اقتصادی و بازرگانی با بریتانیا، روابط سیاسی ایران را با دولت این کشور به سطح کاردار تنزل دهد.