نیروهای وفادار به حکومت شرعی یمن در فرودگاه الحدیده (اسوشیتدپرس)

روزنامه “واشنگتن پست” چند روز پیش گزارش داد که دولت آمریکا با درخواست امارات برای حمایت این کشور از ائتلاف عربی موافقت نکرده است. با این حال اما فرودگاه و حومه حدیده به تصرف نیروهای ۲۱ هزار نفری متشکل از ارتش یمن و ائتلاف درآمد. این نیروها در حال حاضر به مین روبی مسیرها و جاده های منتهی به شهر و بندر حدیده می پردازند، چه اینکه این مین ها مانعی بر سر راه پیشروی نیروها است.

خوشبختانه آمریکایی ها با درخواست نیروهای ائتلاف در خصوص حمایت و پشتیبانی اطلاعاتی و عکس برداری هوایی و مین روبی مخالفت کردند در غیر اینصورت همه دستاوردهای ائتلاف به پای آمریکایی ها نوشته می شد و دولت دونالد ترامپ از این مساله استفاده تبلیغاتی و سیاسی می کرد. با این حال و همزمان با تشدید حمله های هوایی نیروهای ائتلاف اما بندر مورد هدف این حمله ها قرار نگرفت و بدین ترتیب، روند کشتیرانی حتی با وجود پیکارجویان حوثی در این منطقه متوقف نشد. در حالیکه نبرد در گوشه دیگری در جریان بود تخلیه بار دو کشتی حامل کمک های بشر دوستانه با موفقیت انجام شد و سه کشتی دیگر جلوی چشم نیروهای ائتلاف در این بندر لنگر گرفتند. کریدورهایی برای خروج پیکارجویان حوثی از شهر در نظر گرفته شده اما تا زمانی که آنها تسلیم نشوند و بندر و شهر حدیده را تحویل نیروهای ائتلاف ندهند در معرض بزرگ ترین خسارت ها و کشته ها طی سه سال گذشته یعنی از زمان آغاز جنگ قرار می گیرند. نیروهای ائتلاف عزم خود را برای آزادسازی کامل شهر و بندر حدیده جزم کرده اند.

البته بی گمان حوثی ها بازنده نبرد حدیده خواهند بود. با این حال اما فرماندهی ائتلاف تمایلی به پیروزی در این نبرد و از دست دادن اعتماد افکار عمومی را ندارد. موج رسانه ای و تبلیغاتی گسترده ای برای خدشه دار کردن اهداف ائتلاف و توقف پیروزی ها و تحمیل راهکار سیاسی و به قدرت رساندن کودتاچیان به راه افتاده است. به همین دلیل بود که فرماندهی ائتلاف با پیشنهاد فرستاده سازمان ملل موافقت نموده و فرصتی در اختیار حوثی ها قرار داد تا پیش از حمله به فرودگاه از منطقه خارج شوند. عملیات نظامی ائتلاف به مدت ۴۸ ساعت متوقف شد. اما هنگامی که حاضر به توافق نشدند فرودگاه ظرف تقریبا یک روز در کنترل نیروهای ائتلاف قرار گرفت. همانطور که ملاحظه می کنیم ائتلاف فرصتی برای بهانه جویی نهادهای بین المللی و کشورهای حامی ایران نگذاشته و دوباره فرصت تازه ای در اختیار فرستاده سازمان ملل قرار داد تا به راهکاری در حدیده برای جلوگیری از خونریزی دست یابد. مارتین گریفیتس به صنعا رفت تا پیشنهادی مبنی بر خروج پیکارجویان حوثی از شهر حدیده و واگذاری بدون خشونت این بندر  در مقابل تضمین سلامت پیکارجویان و تحویل محموله های کمک به آنها را مطرح کند.

می دانیم که سران حوثی دستکمی از رهبران گروه های تروریستی امثال «القاعده» و «داعش» ندارند . آنها حاضرند نیروهای خود را قربانی کنند اما مناطق تحت کنترل از دست نرود. آنها حاضرند شهروندان غیر نظامی را قربانی کنند و در میان کودکان و زنان مخفی شوند تا چند صباحی بیشتر دوام بیاورند. حوثی ها یک گروه تروریستی هستند. کاری که حوثی ها با یمن می کنند دستکمی از اقدامات «القاعده» ندارد. البته آنها بر خلاف دیگر گروه های تروریستی، اقدامات جنایتکارانه خود را در شبکه های اجتماعی و تلویزیون در معرض نمایش نمی گذارند. نبرد حدیده دروازه پیروزی در یمن و از میان برداشتن شورشیانی است که روند سیاسی در یمن را متوقف و امنیت کشورهای منطقه را تهدید می کنند. ما در کنار نیروهای ائتلاف ایستاده ایم و از موضع این نیروها برای بهانه ندادن به سازمان های حقوق بشر و هواداران حوثی حمایت می کنیم و خواستار این هستیم که میانجی گری ها تا مدت محدودی انجام شود. ائتلاف با این رویکرد یا به هدف خود بدون نبرد و درگیری می رسد و یا دستکم بهانه به دست جنگ ستیزان نمی دهد.