مهلت ۴۸ ساعت به مسکو و واشنگتن برای آتش بس از سوی ۳۹ گروه مسلح

مبارزان سوری در حال آموزش دیدن بر سلاح های کوچک در منطقه غیر مرزی شمال سوریه – عکس از آسوشیتد پرس

مبارزان سوری در حال آموزش دیدن بر سلاح های کوچک در منطقه غیر مرزی شمال سوریه – عکس از آسوشیتد پرس

منابع آگاه سوری روز گذشته تأکید کردند نبرد آزاد سازی شهر الرقه، پایگاه سازمان داعش در سوریه، بسیار نزدیک شده است. ژنرال جوی وتال فرمانده نیروهای آمریکایی در خاورمیانه دو روز پیش در سفر کوتاهی به منطقه پس از تغییراتی در طرح نظامی، آن را تصویب کرد.

این منابع برای «الشرق الأوسط» توضیح دادند این عملیات به فرماندهی آمریکا انجام خواهد شد و نیروهای مخالف در حومه شمالی حلب، و نیروهای «سوریه دموکرات» (کردها) در این عملیات مشارکت خواهند داشت. یک منبع کرد که «الشرق الأوسط» با او سخن گفت تأکید کرد دو طرف آمریکایی و کردی برای «مشروعیت» دادن به حمله، نمی خواهند نظام را مشارکت دهند. این منبع همچنین بر وجود هماهنگی میان «آمریکا – روسیه» برای سرنگونی سازمان داعش و بیرون راندن آن از الرقه تأکید کرد.

از سوی دیگر اسعد الزعبی ، رئیس هیئت اپوزیسیون سوریه در «ژنو» از طرح آمریکا با هماهنگی روسیه برای تسلیم الرقه به کردها طی ساعات آینده ابراز نگرانی کرد. وی علت کنار گذاشتن «ارتش آزاد» یا دیگر گروه های وابسته به آن از طرح آزاد سازی الرقه را زیر سؤال برد.

این در حالی است که ۳۹ گروه مبارز از جمله «جیش الاسلام» و «فیلق الشام» ، به طرفین اصلی حامی توافقنامه توقف خشونت ها، یعنی واشنگتن و روسیه، ۴۸ ساعت فرصت داد تا این توافق را نجات دهند و رژیم اسد و متحدان آن را به توقف کامل حملات خود بر شهر داریا و غوطه شرقی ملزم کند. این گروه ها روز گذشته در بیانیه ای تهدید کردند به طور جدی به خروج از روند سیاسی، که آن را «بیهوده» توصیف کردند، فکر می کنند.