علی اکبر ناطق نوری - عکس از ایسنا

علی اکبر ناطق نوری – عکس از ایسنا

رییس اسبق مجلس ایران در اظهارنظری تازه گفته است این کشور به دو یه سه حزب فراگیر نیاز دارد که شورایی را انتخاب کنند تا بدنه نظام ایران با اعتماد به آنها تصمیم بگیرد.

به گزارش ایسنا، علی اکبر ناطق نوری که عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ایران نیز هست، روز شنبه طی سخنانی در اهواز احزاب را ابزار دستیابی به دموکراسی دانست و گفت که در جمهوری اسلامی، مجلس مظهر مردم سالاری است.

ناطق نوری که پس از روی کار آمدن حسن روحانی به نوعی سکوت خود را شکسته و بیش از قبل به اظهار نظر درباره مسائل سیاسی می پردازد، گفت: «اکنون در کشور در بسیاری مواقع در انتخاب ها موجی حرکت می کنیم و با موج نمی شود کشور را اداره کرد. حزب مرام نامه و اساس نامه و مواضع مشخص دارد و در مسایل مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، سیاست خارجی و موارد دیگر شفاف صحبت می کند.»

وی افزود که مصوبات مجلس باید «بر اساس موازین شرعی به تصویب می رسند، ولی چند مشکل نیز وجود دارد که باید برای آنها فکری شود.»

ناطق نوری گفت: «باید بررسی کنیم و ببینیم گیر کار کجاست و سپس آن را برطرف کنیم. نخست باید گفت که در کشور یک اشکال ساختاری داریم؛ نمایندگان را در کشور مردم انتخاب می کنند، ولی یک سوال مهم که مطرح است این است که مردم عادی مانند یک فرد کاسب یا بازاری و دیگر افراد جامعه چگونه تشخیص بدهند که چه کسی خبره است و باید به آن رای داد؟ مردم چگونه تشخیص بدهند که چه کسی برای ریاست جمهوری مناسب و چه کسی نامناسب است؟ آیا هر کسی پول بیشتری خرج کرد و موج سواری و عوام فریبی بلد بود باید انتخاب شود؟»

وی اظهار کرد: «مشکل دیگری که در کشور وجود دارد این است که قاعده بازی را بلد نیستیم؛ نه چپ، نه راست، نه اصلاح طلب، نه اصولگرا، هیچ کدام قاعده بازی را نمی دانیم. می گویند در کشوری مانند ایتالیا میانگین سن یک دولت کمتر از دو سال است، ولی این کشور همچنان عضو هفت کشور صنعتی دنیا و عضو فعال اتحادیه اروپا است؛ چرا این کشور از هم نمی پاشد؟ زیرا قاعده بازی را می دانند.»

وی افزود: «در ایران گاهی چپ غلبه می کند و چون قاعده بازی را بلد نیستیم، می آید و هرچه نیروی راست وجود دارد را از بالا تا فراش ابرقو، همه را عوض می کند. گاهی نیز راست می آید و از بالا تا مستخدم جاسک را عوض می کند و از بالا تا آخرین نقطه می خواهد همه را هم خط خودش بچیند، حال آنکه در دنیا قاعده این است که وقتی یک حزب اکثریت آرا را بدست آورد، رییس جمهور و معاونین و وزرا از آن حزب منصوب می شوند، ولی این تغییرات تنها تا سطح وزرا است و به کارشناسان دیگر نمی رسد.»

حمیدرضا فولادگر نماینده مجلس و رییس کمیسیون اصل ۴۴ در سال ۱۳۹۰ گفته بود که در حال حاضر بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ حزب در سطح کشور وجود دارند و این در حالی است که شاید تنها حدود ۱۰ تا ۱۵ حزب فعال هستند و به صورت مداوم در موارد مختلف اقدامات مربوطه را انجام می‌دهند.

ناطق نوری اسفند ماه پارسال هم درباره حضور تندروها در نظام سیاسی ایران و آسیب هایی که آنان به امنیت ملی این کشور وارد می کنند هشدار داده بود.

وی گفته بود: «هم‌اکنون یکی از بدبختی‌های کشور ما این است که گرفتار تندروها و بی‌ترمزها هستیم. حال چه چپ، چه راست باشد. تندروی و نامتعادل حرکت کردن به کشور و انقلاب ضربه می‌زند.»