نادیا مراد جایزه صلح خود را به اقلیت‌های عراق اهدا کرد

نوبل صلح به نادیا مراد و دنیس موکویگی به خاطر مبارزه‌شان علیه خشونت جنسی تعلق گرفت.
به گزارش الشرق الاوسط، این دو نفر به از این مبارزه به عنوان سلاحی در جنگ و درگیری‌های نظامی، از سوی کمیته نروژی نوبل شایسته دریافت جایزه نوبل صلح شناخته شدند.
کمیته نروژی نوبل روز جمعه ۱۳ مهر (پنجم اکتبر) برندگان جایزه نوبل صلح ۲۰۱۸ را اعلام کرد.
نوبل صلح امسال به‌طور مشترک به دکتر دنیس موکویگی، پزشک کنگویی و نادیا مراد، دختر جوان عراقی تعلق گرفت.
شمار نامزدهای دریافت جایزه نوبل صلح امسال بسیار بالا بود. ۲۱۶ فرد و ۱۱۵ گروه و نهاد در فهرست نامزدها جای داشتند. اما در نهایت این جایزه معتبر جهانی به نادیا مراد، دختر ایزدی رها شده از دست داعش و دنیس موکویگی، پزشک کنگویی که به قربانیان خشونت‌های جنسی کمک می‌کند اعطا شد.
کمیته نوبل در اسلو در بیانیه خود دلیل اعطا جایزه نوبل صلح به این دو نفر را “تلاش‌های آنها برای خاتمه دادن به استفاده از خشونت جنسی به عنوان سلاحی در جنگ و درگیری‌های مسلحانه” اعلام کرد.
به گفته این کمیته، هر دو برنده جایزه نوبل صلح امسال، فعالان حقوق بشری هستند که به شایستگی خود را وقف مبارزه علیه خشونت جنسی در جنگ کرده‌اند. 
کمیته نوبل صلح می‌افزاید دنیس موکویگی زندگی خود را وقف دفاع از این قربانیان خشونت جنسی کرده و نادیا مراد به عنوان شاهد خشونت و سوءاستفاده جنسی از خودش و دیگران سخن گفته است.
کمیته نوبل معتقد است، هر یک از این دو نفر، هر یک به شیوه خود کمک کرده‌اند که خشونت جنسی در جنگ بهتر قابل رویت شود تا مجرمان در برابر اعمال خود پاسخگو شوند.
نادیا مراد، ۲۵ ساله، از اقلیت ایزدی در شمال عراق و  قربانی جنگ و خشونت جنسی در جنگ است. او در سنجار در شمال عراق توسط گروه “دولت اسلامی” (داعش) به عنوان یک برده جنسی به گروگان گرفته شد و مورد تجاوز قرار گرفت. این سوءاستفاده جنسی، بخشی از راهبرد جنگی این گروه تروریستی است. 
نادیا سپس موفق به فرار از دست این گروه شد و سپس به آلمان انتقال یافت. او اکنون در آلمان زندگی می‌کند و  به عنوان سفیر ویژه سازمان ملل برای جلب توجه جهانیان به قربانیان داعش فعالیت می‌کند.
نادیا مراد در سال ۲۰۱۶ به همراه هم‌وطن‌اش لمیا حجی بشار، جایزه ساخاروف برای آزادی اندیشه را دریافت کرد.
دنیس موکویگی، پزشک کنگویی، سال‌هاست علیه خشونت‌های جنسی مبارزه و به قربانیان تجاوزهای جنسی کمک می‌کند
دنیس موکویگی، ۶۳ ساله، پزشک و اهل کنگو است. او در کشور خود که در اثر جنگ در هم ریخته است، خود را صرف کمک به قربانیان تجاوزهای جنسی گروهی کرده است. برای این کار در سال ۱۹۹۹ بیمارستان “پانزی”  را در منطقه ناامن کنگو در “بوکاوو” تاسیس کرد. در این بیمارستان به بیماران خدمات روان‌درمانی و حقوقی و مالی ارائه می‌شود.
دکتر دنیس موکویگی به پاس خدماتش تاکنون جوایز متعدد بین‌المللی مانند جایزه اولاف پالمه (سوئد)، لژیون دونور (فرانسه)، جایزه ساخاروف (پارلمان اروپا) و جایزه سازمان ملل متحد در زمینه حقوق بشر دریافت کرده است.
نادیا مراد پس از انتخاب به عنوان سفیر حسن نیت سازمان ملل خواستار برقراری عدالت برای قربانیان حملات داعش شد و حملات ۲۰۱۴ داعش علیه ایزدی‌ها را نسل کشی خواند.
وی در اوت ۲۰۱۴ توسط نیروهای داعش از خانه‌اش در روستایی در نزدیکی شهر سنجار در شمال عراق ربوده شده و در طول اسارتش بارها مورد تجاوز و تعرض جنسی نیروهای داعش قرار گرفت و چندین بار فروخته شد. نادیا پس از سه ماه توانست در موصل از دست داعش فرار کند و خود را مخفیانه به اقلیم کردستان عراق برساند.
نادیا می گوید: من در آنجا تنها نبودم اما شاید خوش شانس بودم که توانستم راهی برای فرار پیدا کنم، بسیاری نتوانسته‌اند از دست داعش فرار کنند.
وی به عنوان سفیر حسن نیت سازمان ملل فعالیت‌هایش بر افزایش آگاهی درباره وضعیت قربانیان قاچاق انسان به خصوص درباره پناهجویان، زنان و دختران متمرکز شد.
نادیا مراد در جلسه شورای امنیت سازمان ملل که حدود سه سال پیش بود سخنانی درباره برده داری داعش و ظلم و ستم آنان به زنان و کودکان به زبان آورد و اعضای جلسه این شورا را به گریه انداخت.
نادیا در همان جلسه گفت: درخواست ما از شورای امنیت این است که برای آزادسازی بیش از ۳ هزار و ۴۰۰ زن و کودک ایزدی از دست داعش وحشی و بی رحم تلاش کند، قاچاق انسان را کشتار جمعی بداند، پرونده ای در دیوان کیفری بین المللی برای پیگیری جرایم و جنایات داعش باز کند و همه مناطق ایزدی نشین اشغالی را آزاد کرده و روستای کوجو را برای دفن کشته های ایزدی بازپس بگیرد.