نادیا مراد جایزه نوبل را به هموطنان عراقی‌اش اهدا کرد

EPA

نادیا مراد اقدامات ظالمانه علیه ایزیدی‌ها را «نسل‌کشی» توصیف کرد

بغداد: حمزه مصطفی

نادیا مراد برنده نوبل صلح در سال ۲۰۱۸ از دولت عراق خواست تا با تشکیل «کمیته تخصصی» به منظور همکاری با ائتلاف بین‌المللی مبارزه با تروریسم، برای جستجوی از دختران و زنان ایزیدی ربوده شده توسط داعش در سوریه اقدام کند.
به گزارش الشرق الاوسط، نادیا مراد بعد از آنکه روز سه‌شنبه به مناسبت دریافت نوبل صلح در استکهلم سخنرانی کرد، عازم بغداد شد و صبح چهارشنبه ۱۲ دسامبر/ ۲۱ آذر با برهم صالح رئیس‌جمهوری عراق در قصر السلام دیدار و گفت‌وگو کرد.
مراد (۲۵ ساله) در این دیدار گفت: «من بسیار خوشحال هستم زیرا که سه سال پیش در حالی که از لحاظ بدنی و روانی خسته بودم از عراق مهاجرت کردم اما امروز در حالی که جایزه نوبل را به همراه دارم به وطنم برگشتم تا صلحی برای عراق باشد. من بغداد آمده‌ام تا هم جایزه نوبل و هم صلح را به عراقی‌ها اهدا کنم.»
نادیا مراد از اواسط تابستان سال ۲۰۱۴ (۱۳۹۳) زمانی که ۲۱ سال سن داشت به‌مدت سه ماه به عنوان برده جنسی گروه «دولت اسلامی» (داعش) در اسارت این گروه تروریستی بود.
کمیته صلح نوبل اعلام کرد جایزه نوبل صلح ۲۰۱۸ را به دلیل فعالیت‌های نادیا مراد و دنیس موکویگی در ارتباط با توقف خشونت جنسی به‌عنوان ابزار جنگی در درگیری‌های نظامی اهدا کرده‌است. این جایزه سه‌شنبه ۱۱ دسامبر/ ۲۰ آذر در مراسمی رسمی در استکهلم به این دو اهدا شد.
نادیا مراد که سفیر حسن نیت سازمان ملل نیز هست خطاب به صالح گفت: «با جایزه نوبل آمده‌ام تا به همه عراقی‌ها بگویم شما لایق صلح هستید، با هم در صلح زندگی کنید و با اقلیت‌ها و به ویژه تبار من یعنی ایزیدی‌ها مسالمت آمیز زندگی کنید.»
از سوی دیگر، برهم صالح رئیس‌جمهوری عراق در جریان دیدار با نادیا مراد، برنده جایزه صلح نوبل در بغداد تأکید کرد: شخصاً پرونده زنان ایزدی ربوده شده از سوی داعش را دنبال خواهم کرد.
وی در ادامه افزود: مسئله مراد، مسئله عراق است و هر مستضعفی از وحشی‌گری و ظلم و ستم سازمان افراط گر رنج برده‌است.
صالح بر لزوم پایان دادن به اختلافات و درگیری‌های منطقه‌ای که از افراط گری حمایت می‌کند و دلایلی که اجازه پدیدار شدن سازمان‌های تروریستی را می‌دهد، تأکید کرد.
در همین باره، فیان دخیل نماینده سابق پارلمان عراق از اقلیت ایزیدی در گفتگو با «الشرق الاوسط» از کم‌کاری دولت عراق در قبال ایزیدی‌ها انتقاد کرد و گفت: «دولت عراق هیچ برنامه ای در قبال وضعیت بغرنج ایزیدی‌ها پس از حملات داعش علیه آنها ندارد.»
وی همچنین تعداد زنان و کودکانی که تا هم‌اکنون در نزد داعش در اسارات به سر می‌برند را بیش از ۳ هزار و ۳۸ نفر اعلام کرد.
از سوی دیگر، لقمان فیلی سخنگوی ریاست جمهوری عراق به الشرق الاوسط اعلام کرد که رئیس‌جمهور عراق از طریق ابزارهای قانون اساسی، قانونی را برای بررسی وضعیت ایزیدی‌های و اعطای حقوق آنها اقدام خواهد کرد.
نادیا مراد همچنین با عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق و بشیر حداد نایب رئیس پارلمان عراق دیدار کرد و سپس عازم اقلیم کردستان شد و با نیچروان بارزانی نخست‌وزیر اقلیم کردستان دیدار کرد.

الشرق الاوسط:
Related Post