نمایی از جنگل ابر

نمایی از جنگل ابر در ایران

محمد جواد نظری مهر، عضو هیات رییسه فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس ایران، گفته است: بیش از نیمی از جنگل‌ های ایران پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ نابود شده است.

به گزارش وب سایت خانه ملت، نظری ‌مهرهمچنین گفته است که «قاچاق چوب در ایران با رانت و سیاسی کاری در حال انجام است٬ ما نیازمند انقلاب وزارتخانه‌ای برای تعیین متولی مشخص برای حفاظت از جنگل ها هستیم.»

بر اساس آمار ارائه شده توسط موسسه جنگل ها و مراتع در ایران، طی سال ‌های ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰، بیش از ۵/۱ میلیون متر مکعب چوب از جنگل ‌های شمال ایران برداشت شده است. البته این رقمی رسمی است و قطع درختان به ‌طور غیرقانونی نیز در جریان است.

همچنین سازمان خواربار و کشاورزی جهانی (فائو) اعلام کرده است که ایران یکی از هفتاد کشور در حال توسعه در جهان است که پوشش جنگلی کمی دارد و این پوشش جنگلی اندک، با سرعتی بیشتر از دیگر نقاط دنیا در حال نابودی است.

به گفته عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ایران، «تغییر کاربری و رشد ویلا سازی در جنگل تاثیرات سویی در آینده نزدیک بر زیست بوم طبیعی کشور خواهد داشت.»

هم اکنون، میانگین سرانه جنگل و فضای سبز در دنیا برای هر نفر هفت هزار مترمربع است، اما این رقم در ایران هزار مترمربع، یعنی نزدیک به یک چهارم سرانه جهانی است.

نظری مهر اظهار داشت: «متاسفانه دیده می‌شود که قشر ورزشکار و هنرمند که باید الگوی جامعه در صیانت از منابع طبیعی باشند با استفاده از رانت‌ دست به تغییر کاربری اراضی کشاورزی و جنگل‌ها می‌زنند که جای تامل دارد.»

نماینده مجلس ایران آتش‌سوزی‌های جنگل‌های ایران را عمدی دانست و گفت: «شکار حیوانات نادر به صورت عمدی رخ می‌دهد که این نیز فاجعه دیگری در قبال جنگل‌ها است.»

چندی پیش محمد درویش عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل و مرتع به خبرگزاری ایسنا گفته بود: «در پنج دهه اخیر به ‌طور متوسط سالانه ۱۰۰ هزار هکتار از جنگل‌ های کشور تخریب شده یا کیفیت خود را از دست داده و با کاهش سطح جنگل‌ ها در این دوره زمانی، از ۱۸ میلیون هکتار به ۱۴ میلیون هکتار کاهش یافته که بیم آن می ‌رود درآینده ‌ای نه چندان دور بخش عظیمی از اراضی کشور تبدیل به بیابان شوند.»

اسماعیل کهرم، کارشناس محیط زیست در ایران، درباره وضعیت فعلی جنگل های ایران به شرق پارسی گفت: «با وضعیتی که فعلا بر سر جنگل های ایران آمده و خشکسالی هم از یک سو مزید بر علت شده نابودی جنگل‌ های ایران تا پنجاه سال آینده حقیقت دارد و اگر فکری اساسی به حال جنگل ها نشود دیگری جنگلی در کشور نخواهیم داشت.»

به گفته کارشناس محیط زیست ایران «آتش سوزی پی در پی جنگل ها یکی دیگر از مواردی است که به نابودی جنگل ها می انجامد و صحبت از این است که برخی از این آتش سوزی ها عمدی بوده که باید مراجع قضایی واکنش داشته باشند. چند وقت پیش از چهار صد هکتار از جنگل های استان گلستان در آتش سوخت و گویی که هیچ اتفاقی نیافتاده بود.»

کهرم گفت: «ما متاسفانه برای اطفای حریق وسایل چندان مناسبی نداریم و افراد آموزش دیده ما بسیار کم هستند. من به دولت تدبیر و امید می گویم که اگر تدبیری برای حفظ جنگلها نداشته باشیم هیچ امیدی به حیات سالم در آینده نیز نباید داشته باشیم.»

این کارشناس محیط زیست معتقد است که تفکر داشتن نفت بسیار برای دولتهای ایران تبدیل به یک مانیفست شده و به هیچ منبع طبیعی دیگری هم فکر نمی کنند به طور مثال دولت جنگل‌ های مریوان را آتش زده برای جلوگیری از تجمع اشراراین یعنی اینکه ما نیازی به منابع طبیعی نداریم.

کهرم گفت: «ویلا سازی توسط اقشار ممتول و نهادهای دولتی و نظامی بلایی جدید است که به دامن محیط زیست ایران و جنگل ها افتاده و به سادگی در دل کوه ها و جنگل ها ویلاهای مجللی درست می کنند.»