می بر حفظ ثبات در برکسیت تاکید کرد

پس از به بن‌بست رسیدن نشست سالزبورگ؛
می بر حفظ ثبات در برکسیت تاکید کرد

نخست‌ وزیر انگلیس خواستار طرح های جدید و احترام از جانب رهبران اروپایی شده و به روزنامه مخالف اتحادیه اروپا «ساندی اکسپرس» گفته است ناامید نخواهد شد.
به گزارش الشرق الاوسط، ترزا می از سوی منتقدانش به ناتوانی در مدیریت صحیح روند خروج متهم شده است.
نخست وزیر انگلیس در گفتگو با روزنامه ساندی تایمز درباره روند اجرایی شدن برگزیت اظهار کرد: مشاوران نخست وزیر برنامه ریزی برای برگزاری انتخابات زودهنگام احتمالی در ماه نوامبر را آغاز کرده اند.
این روزنامه انگلیسی در ادامه مطلب خود آورده است: ۲ عضو ارشد تیم سیاسی داونینگ استریت در حالی تلاش برای برگزاری انتخابات زودهنگام را آغاز کردند که انتقادهای زیادی در جریان نشست سالزبورگ متوجه روند اجرایی شدن برکسیت به دولت این کشور وارد شده بود.
به نوشته این منبع خبری برگزاری انتخابات زودهنگام در انگلیس بیش از هر چیز به لحاظ نجات شخص نخست وزیر از گمانه زنی ها کمک می کند.
روزنامه ساندی تایمز گزارش داد مشاوران ترزا می، نخست وزیر انگلیس برنامه ریزی را برای برگزاری انتخابات زودهنگام احتمالی در ماه نوامبر آغاز کرده اند.
«ترزا می» نخست‌وزیر بریتانیا، روز جمعه به اتحادیه اروپا حمله کرد و امتناع این اتحادیه از پذیرش برنامه بریتانیا برای برگزیت را «غیرقابل‌قبول» خواند. وی همچنین هشدار داد که همچنان آماده است خود را از گفت‌وگوهای برکسیت با این اتحادیه کنار بکشد.
به نوشته ساندی تایمز، دو عضو ارشد تیم سیاسی داونینگ استریت در پی انتقادات از پیشنهادات برگزیت در نشست هفته گذشته در سالزبورگ، برای جلب حمایت عمومی از یک طرح جدید تلاش برای برگزاری انتخابات در فصل پاییز را آغاز کردند.
گفتنی است اگر تا پایان ماه مارس ۲۰۱۹ میلادی انگلیس و اتحادیه اروپا به توافقی قابل قبولی دست پیدا نکرده و ضرب‌ الاجل توافق هم تمدید نشود، اصطلاحا «خروج سخت» اتفاق می‌ افتد.
خروج سخت به این معنی است که انگلیس به صورت آنی اتحادیه اروپا را ترک کند.
ترزا می روز جمعه بیست و هفت کشور دیگر عضو اتحادیه اروپا را ملزم کرد برای طرحی که وی در خصوص برگزیت ارائه کرد اما در نشست غیررسمی سران اروپا در سالزبورگ اتریش مورد تایید قرار نگرفت، طرحی جایگزین ارائه کنند.در نشست سالزبورگ سران بیست و هفت کشور عضو اتحادیه اروپا از ترزا می خواستند بر روی پیشنهادهای خود بیشتر کار کند اما ترزا می نیز از آنها خواست به انگلیس و مواضعش بیشتر احترام بگذارند.
از سوی دیگر، جرمی هانت، وزیر امور خارجه انگلیس، دونالد توسک، رئیس شورای اروپا را متهم کرد با انتشار پیامی در صفحه اینستاگرام خود به ترزا می‌، نخست وزیر انگلیس و ملت این کشور توهین کرده است.
وزیر امور خارجه انگلیس در گفتگو با شبکه بی بی سی تاکید کرد: “ما باید در گفتگو لحنی شایسته داشته باشیم. توهین کردن به نخست وزیر و مردم انگلیس در شبکه‌های اجتماعی، روشی نیست که بتوانیم بر وضعیت دشوار کنونی فائق آییم و مشکلات را حل کنیم.”
وزیر امور خارجه انگلیس با تاکید بر این که مخالفت‌های سران اروپا با پیشنهاد‌ها و مواضع انگلیس در قضیه برکسیت، لندن را وادار به تسلیم نخواهد کرد هشدار داد سران اتحادیه اروپا باید در مسئله برکسیت از پرتگاه فاصله بگیرند.
در همین راستا وزیر امور اروپای فرانسه گفت ممکن است خروج انگلستان از اتحادیه اروپا بدون امضای قرارداد اتفاق بیفتد و ما باید برای این شرایط آماده باشیم.

ناتالی لوئیزو به رادیو فرانس اینفو اظهار کرد: «فرانسه به حصول توافق در خصوص خروج انگلستان از اتحادیه اروپا خوش‌بین است اما باید شرایط دیگر را نیز در نظر بگیریم.»
وزیر امور اروپای فرانسه ادامه داد: «ممکن است لندن بدون امضای توافقنامه با بروکسل از اتحادیه اروپا خارج شود؛ در نتیجه باید برای این احتمال نیز ملاحظات لازم صورت گیرد.»
ناتالی لوئیزو افزود: «مردم انگلستان در ۲۰۱۶ تصمیم گرفتند تا کشورشان از اتحادیه اروپا خارج شود و ما نیز به این تصمیم احترام می‌گذاریم، اما باید منافع اتحادیه نیز حفظ شود.»
در مقابل، مایکل روت وزیر امور اروپایی آلمان در توییتر تاکید کرد ۲۷ عضو اتحادیه اروپا شرایط سختی را برای رسیدن به حل عاقلانه سپری می کنند.
مهم‌ترین اختلاف انگلستان و اتحادیه اروپا برای دستیابی به توافق، مسئله مرزهای ایرلند شمالی و نحوه حضور این کشور در بازارهای اروپایی است.

الشرق الاوسط:
Related Post