محمود میرلوحی

محمود میرلوحی

مشاور حقوقی – پارلمانی وزیر کشور در دولت هشتم با بیان اینکه “عملکرد صداوسیما در دوره دولت تدبیر و امید قابل رضایت نیست”، گفت: عملکرد صداوسیما حتی در دولت آقای احمدی‌نژاد که آقای ضرغامی خطاب به او گفت صداوسیما خانه شماست، قابل رضایت نبود.

محمود میرلوحی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با ابراز تأسف از رفتار صداوسیما در هشت سال گذشته که به گفته وی بلندگوی یک‌طرفه و مونولوگ دولت شده بود، اظهار کرد: عملکرد صداوسیما نه در هشت سال دولت آقای احمدی‌نژاد و نه در دولت آقای خاتمی و نه امروز قابل رضایت نبوده و نیست که این امر نیز دلایل جدی دارد.

وی با اشاره به اینکه “قانون اساسی کشور ما ۳۵ سال پیش تصویب شد و در طول این سال‌ها شاهد انفجار اطلاعات و رشد ماهواره و اینترنت و شبکه‌های اجتماعی بوده‌ایم”، تصریح کرد: حوزه ارتباطات بسیار دگرگون شده است و با وجود این موضوع در سال ۵۸ هم در عصر ۴۴ قانون اساسی موضوعی در مورد خصوصی‌سازی حوزه اقتصاد و در کنار آن بحث صداوسیما مطرح شده بود که در حوزه اقتصادی به این مرحله رسیدیم که دیگر اقتصاد دولتی جواب نمی‌دهد و باید از خصوصی‌سازی بهره بگیریم و من معتقدم در صداوسیما هم به خط آخر رسیده‌ایم و باید به بند ۴۴ توجه جدی کنیم.

میرلوحی با بیان اینکه “امروز رسانه ملی، انحصاری است و امکان فعالیت بخش خصوصی در آن نیست”، گفت: می‌توان از راه میان‌بُر دیگری بهره گرفت و حداقل کمی بازتر عمل کنیم؛ بطور مثال یک شبکه به دولت بدهیم چون انحصار، مانع پیشرفت و تحول می‌شود.

این فعال سیاسی با اشاره به اینکه “صداوسیما ده‌ها شبکه تصویری و رادیویی دارد اما ناتوان عمل می‌کند”، خاطرنشان کرد: صداوسیما در پاسخگویی به مطالبات جامعه ناتوان است، چون باید پاسخگوی نیازها و عطش کشور در حوزه هنر و ارتباطات و افکاری عمومی و مطالبات مردم و غیره باشد.

وی با بیان این عقیده که شورای نظارت بر صداوسیما دیگر مؤثر نیست، نسبت به این موضوع ابراز تأسف کرد و توضیح داد: شورای نظارت بر صداوسیما که روزی تأثیرگذار بود، به تدریج بی‌تأثیر شده است، در حالی که نمایندگان سه قوه در این شورا قرار بود بر مدیریت صداوسیما نظارت داشته باشند تا مسیر را درست بروند ولی امروز این شورا تأثیری ندارد و در عمل، مدیر صداوسیما خود را یک عنصر مطلق می‌بیند که هر طور تشخیص می‌دهد، عمل کند؛ در حالی که او هم یک انسان و دارای گرایشات خاص خود است.

میرلوحی با بیان اینکه “متأسفانه اغلب گرایش‌ها در صداوسیما، تند است”، گفت: صداوسیما در سال‌های اخیر بسیار تند رفته و در حوزه هنر و موسیقی و سیاست جریان‌های تند را نمایندگی کرده و با اعتدال زاویه داشته است؛ حتی شاهدیم افرادی را برای مصاحبه دعوت کرده که به شخصیت‌هایی مثل آقای هاشمی توهین کرده‌اند و از سوی دیگر تندترین حمایت‌ها را از نیروهای افراطی انجام داده است.

مشاور حقوقی – پارلمانی وزیر کشور دولت هشتم خاطرنشان کرد: صداوسیمایی که در دولت احمدی‌نژاد بدیهیات را انکار می‌کرد، امروز در کرسی دموکراتیک، تندترین نقدها را در موضوعات هسته‌ای مطرح می‌کند.

وی با اشاره به اینکه “دنیای امروز ارتباطات، انحصار را انکار می‌کند”، تصریح کرد: تمرکز انحصار و قدرت در هر حوزه فساد می‌آورد. امروز صداوسیما با توجه به مجموعه شرایط کشور از جمله سطح سواد مردم، پراکندگی و گستردگی و هزینه‌های ارتباطات، مورد رجوع ۶۰ درصد مردم برای دستیابی به اخبار است پس وقتی رسانه ملی زبان و بلندگوی یک جریان و حتی بخشی از یک جناح باشد، موجب به میدان آمدن ماهواره‌ها خواهد شد.

میرلوحی با بیان اینکه “نقش صداوسیما در ایجاد گرایش و رونق ماهواره‌ها، اول است”، افزود: هستند افرادی که هنوز از ماهواره استفاده نمی‌کنند اما به سراغ تلویزیون هم نمی‌روند و از طریق اینترنت اخبار را پیگیری می‌کنند. امروز شاهدیم که در روستاها و نقاط دوردست کشور هم از ماهواره استفاده می‌شود.

این فعال سیاسی با اشاره به اینکه “مشکل صداوسیما امروز فقط در حوزه سیاسی و اخبار نیست”، گفت: صداوسیما در مسائل عادی و ابتدایی جامعه نیز نتوانسته است پاسخگو باشد و رفتارهای این رسانه با دولت، بخش کوچکی از مسائل مربوط به صداوسیماست. معتقدم صداوسیما نسبت به دولت آقای روحانی کم‌لطفی می‌کند و در حالی که معتقد به نقدپذیری مسئولان هستم، اما امروز می‌بینیم بخش سیاسی صداوسیما هنوز در اختیار یک عده افراد با گرایش‌های خاص است که مردم در انتخابات به آنها «نه» گفته‌اند و این مشکل ساختاری حتی با رفتن آقای لاریجانی و آمدن آقای ضرغامی یا با رفتن آقای ضرغامی حل نمی‌شود.