فشن شوی کروز ۲۰۱۹ در موزه و گورستان و اصطبل برگزار شد

 

لندن: جمیله حلفیشی

فشن شوی طراحان مد با توجه به رسم همیشگی در کشتی «کروز» انجام می شود و ما با آنها تا دور دست ها سفر می کنیم تا این ایده در ذهنمان جا بیفتد که خط مد «کروز» و رنگ فیروزه ای دریا و کشتی های لوکس با یکدیگر ارتباط دارند. اما، امسال اغلب فشن شوی برندهای گوناگون در فرانسه برگزار شدند، از «شنل» و «دیور» گرفته تا «لویی ویتون» و برند ایتالیایی «گوچی». فشن شوی «شنل» الهام گرفته از خانه کوکو شنلبنیانگذار این برند معروفدر جنوب فرانسه بود. «دیور» هم حاضران را به شهر «چانتیلی» که حدود دو ساعت با پاریس فاصله دارد برد. فشن شوی «لویی ویتون»‌و «گوچی»‌به ترتیب در سن پال دو ونس در فرنچ ریویرا و منطقه لی زارل واقع در جنوب فرانسه انجام شدند.

 هر برندی بنا به دلایلی دست به انتخاب منطقه ای برای برگزاری شو زده و شاید هم دلیلی در کار نبوده و اتفاقی قرعه به اسم یکی از این اماکن افتاده باشد. اما نکته اصلی اینجاست که همه این مناطق در فرانسه هستند که همین کمی جای تعجب دارد. به ویژه اینکه، این برندها برای سفر به کشورهای دیگر مشکل مالی ندارند. «شنل» که با فروش فوق العاده، سود کلانی به جیب می زند.

«لویی ویتون» و «دیور» هم که زیر مجموعه گروه «ال وی ام اچ» بوده و شرکت «کرینگ» مالک برند «گوچی» است. با این حساب می توان گفت اینکه فرانسه صحنه فشن شوی امسال همه این برندها باشد اتفاقی نیست و شاید با ریاست جمهوری مانوئل مکرون ارتباط داشته باشد.

بازرگانان و کارفرمایان روابط گرمی با مکرون دارند که این موضوع در دوره فرانسوا اولاند صدق نمی کرد. وضعیت اقتصادی در دوره اولاند بد بود و کارفرمایان همواره از رویکردهای حکومت ناراضی بودند و می گفتند که سیاست های اقتصادی دولت به نفعشان نیست. اما به گفته مایکل برک مدیر عامل «لویی ویتون» حالا همه چیز تغییر کرده و فشن شوی «شانل» و «دیور» و «لویی ویتون» و «گوچی» در فرانسه «اتفاقی نیست.

این برندها به فرانسه اعتماد دارند.. یک نشاط و پویایی و تمایل به چالش در این کشور بروز کرده است..» این سخن به این معناست که طراحان مد به وظیفه ملی خود در راستای رونق اقتصادی عمل می کنند و این شامل حال «گوچی» ایتالیایی هم می شود چرا که در نهایت، فرانسوا پینو مالک این برند اهل فرانسه است.

فشنشوی۲۰۱۹ «شنل» در یک کشتی غول پیکر با عنوان «لاپوزا» در لوگران باله انجام شد که اشاره ای است به خانه کوکو شنل در جنوب فرانسه.

«دیور» بدون اینکه از فرانسه تکان بخورد حاضران را تا مکزیک برد. البته انتخاب کاخ «چانتیلی» که صاحب بزرگ ترین اسطبل در اروپا است اتفاقی نبود بلکه فشن شوی این برند با الهام از مفهوم اسب سواری انجام شد.

از آنجایی که شهر چانتیلی به دانتل و گیپور هم شهرت دارد استفاده از این نوع پارچه در لباس های دیور کاملا به چشم می خورد. فشن شو با هشت سوار کار مکزیکی بر روی اسب آغاز شد. این مانکن ها دامن های گشاد و بلند با کمربند پهن پوشیده بودند. البته بعد معلوم شد که این شو تنها به قصد جلب توجه انجام نشده بلکه حکایتی است درباره جنبش فمینیستی.

ماریا گراتزیا کیوری بانوی طراح دیور با این شعار  در خانه «دیور» شروع به فعالیت کرد. این هشت بانوی سوار کار در مکزیک معروف هستند که به شدت برای دست یابی به حق زنان برای شرکت در مسابقات مردانه رودیو در این کشور مبارزه کردند. وقتی بانوی طراح دیور برای نخستین بار در مکزیک با این زنان ملاقات کرد به گفته خودش شیفته شجاعت و زنانگی شان شد. بدین ترتیب، این بانوان اسب سوار با کمربند پهن و رنگ های شاد الهام بخش فشن شوی ۲۰۱۹ کیوری شدند.

اما اینکه چه شد «لویی ویتون» ریویرای فرانسه را انتخاب کرد می توان گفت این منطقه جنبه هنری دارد. اولین فروشگاه این برند در شهر نیس در سال ۱۹۰۸ افتتاح شد. موزه هنرهای معاصر ماغت صحنه فشن شوی لویی ویتون بود. نیکولا گسکیر طراح لویی ویتون علاقه خاصی به هنزهای معاصر دارد و به همین دلیل هم این موزه را برای فشن شوی لویی ویتون انتخاب کرده بود. علاوه براین، اکثر فشن شوهای این برند در مهم ترین موزه های جهان از لوور گرفته تا میهو در کیوتو و موزه هنرهای معاصر ریو برگزار شدند.

این مراسم با فشن شوی برند ایتالیایی «گوچی» در گورستان قدیمی رومی ها موسوم به « «Alyscamps واقع در منطقه «لی زارل» واقع در جنوب فرانسه پایان یافت. این گورستان در فهرست میراث جهانی قرار دارد. این همان گورستانی است که دانته در بخش دوزخ کتاب کمدی الهی به آن اشاره کرده است. ون گوگ و پل گوگن هم برخی از تابلوهای خود را در آنجا کشیدند. 

محل برگزاری فشن شو با آن همه شمع و دودی که در تاریکی شب فضا را پر کرده بود جای عجیب و ترسناکی بود. اما لباس ها با رنگ های گوناگون و نقش های گلدار تاثیر مکان را دو چندان کردند. آلساندرو میکله با الهام از مفهوم مرگ یک گورستان را به عنوان محل فشن شوی خود انتخاب کرد اما این انتخاب میکله با توجه به فضای رمانتیک و رنگ های مبالغه آمیز و متناقض موفق از آب درآمد و هماهنگی بی نظیری در مجموعه خود ایجاد کرد.