موسس علی بابا در مسیر بیل گیتس

Bloomberg

اعلام بازنشستگی در سن ۵۴ سالگی و آغاز فعالیت در زمینه تعلیم و تدریس

جاک ما ، یکی از موسسین و مدیر عامل مجموعه علی بابا، با اتخاذ خط مشی «بیل گیتس» موسس مایکروسافت، اعلام کرد: قصد دارد از تجارت الکترونیکی دست کشیده و به امور خیریه و فعالیت در زمینه تعلیم بپردازد.

جاک ما معلم زبان انگلیسی بود، اما پس از آغاز فعالیت در موسسه علی بابا که در سال ۱۹۹۹ تأسیس شد به یکی از ثروتمندترین افراد جهان و یکی از شخصیت های سرشناس چین تبدیل شد. موسسه علی بابا یکی از عظیم ترین موسسه‌های تجارت الکترونیکی جهان به شمار می رود.

دارایی این شرکت بر اساس ارزش سهام در جمعه گذشته تقریبا ۴۲۰٫۸ میلیارد دلار است.

ما در گفتگو با روزنامه «نیویورک تایمز» اعلام کرد قصد دارد روز دوشنبه که مصادف با پنجاه و چهارمین سالگزد تولد اوست، علی بابا را ترک کند. وی افزود که این امر آغاز مسیری جدید است و نه پایان دادن به یک مسیر.

روشی که وی برای اعلام این تصمیم استفاده کرد، غیر عادی بود، چرا که این روزنامه در چین ممنوع النشر است و هیچ گونه بیانیه رسمی از سوی علی بابا صادر نشده است.

وی قبل از این در مصاحبه‌ای با تلویزیون «بلومبرگ» ضمن اشاره به این تصمیم گفت: «چیزهای بسیاری را می توانم از بیل گیتس بیاموزم، درست است که نمی‌توانم به ثروتی معادل ثروت وی دست یابم، اما بازنشستگی زودهنگام را می‌توانم انجام دهم»

جاک ما از نسل کارفرمایان است، افرادی که دارایی‌شان به میلیاردها دلار می‌رسد. اشخاصی که ثروت خود را در زمانی که چین خود را برای عصر دیجیتال آماده می‌کرد، به دست آوردند و تعداد زیادی از بزرگترین و موفق‌ترین شرکت‌ ها را در زمانی کوتاه تر از یک دهه تأسیس کردند.

جاک ما اولین میلیاردر این نسل است که قصد دارد بازنشسته شود. و این اقدام در سرزمینی که مدیران آن تا سن هشتاد سالگی به مدیریت امپراتوری خود ادامه می دهند، اقدامی نادر تلقی می شود. لی که – تشیه میلیاردر هنگ کنگی در ماه می در سن ۸۹ سالگی بازنشستگی خود را اعلام کرد.

الشرق الاوسط:
Related Post