آغاز «طرح ۱۰۱ کتاب»

موسسه اندیشه عربی با مرکز جهان عرب در پاریس قرارداد همکاری امضا کردند.
به گزارش الشرق الاوسط، هدف از امضای این قرارداد، تقویت روابط و حمایت از همکاری در زمینه فرهنگی و تبادل اندیشه با توجه به اهتمام مشترک دو موسسه در مسائل اندیشه و فرهنگ و معرفی میراث عربی و بالا بردن جایگاه گشایش و گفت‌وگو عنوان شده است. این قرارداد در همایشی که مرکز جهان عرب به منظور بررسی گزارش دهم توسعه فرهنگی در پاریس برپا کرده بود، امضا شد.
گزارش دهم توسعه فرهنگی توسط موسسه اندیشه عربی با عنوان «نوآوری و محوشدن. پژوهش علمی عربی: واقعیت‌ها، تهدیدها و افق‌ها» تهیه شده است.
امضای قرارداد با حضور امیرسلطان بن خالد الفیصل و رئیس مرکز جهان عرب در پاریس ژاک لانگ انجام شد.
مدیر موسسه اندیشه عربی دکتر هنری عویط گفت، «این توافق می‌تواند چارچوبی برای روابط همکاری میان دو موسسه فرهنگی ایجاد کند با ایمان ما به اهمیت همکاری و تأثیر آن به طور کلی به خصوص میان موسساتی که ارزش‌هایی مشترک و اهدافی یگانه آنها را به هم پیوند می‌زند».
او تأکید کرد «مرکز جهان عرب نقش پلی ایده‌آل را برای ارتباط، تبادل و داد و ستد فکری و فرهنگی و تمدنی میان جهان عرب و فرانسه و از طریق آن میان جهان عرب و اروپا و غرب بازی می‌کند».
همچنین رئیس مرکز جهان عرب در پاریس ژاک لانگ گفت: «ما افتخار می‌کنیم و خوشبختیم و مایه مسرت ماست که توافق همکاری با موسسه اندیشه عربی امضا می‌کنیم همچنان که از میزبانی این همایش بسیار هیجان زده‌ایم».
او ابراز امیداوری کرد که مرکز در آینده پذیرای فعالیت‌های مشترک بیشتری باشد.
همچنین مدیر مرکز جهان عرب، معجب الزهرانی در سخنان خوش‌آمدگویی گفت «همکاری مشترک میان مرکز جهان عرب و موسسه اندیشه عربی گام بسیار خوبی است».
او اظهار امیدواری کرد که «این دیدار در قلب شهر نور و روشنگری آغازی باشد برای نقشه راه در آینده».
رئیس موسسه اندیشه عربی پروفسور هنری عویط در سخنانش در افتتاحیه درباره گزارش توسعه فرهنگی عربی گفت «با به‌کار گیری پیشنهادها، توصیه‌ها و در نظرگرفتن چشم اندازهایی که گزارش طرح کرده و نقشه راهی که کشیده، کشورهای عربی می‌توانند در برابر تهدیدهای بزرگی که درهمه زمینه‌ها وجود دارند، بایستند».
او همچنین اشاره کرد «این تلاش‌ها در خدمت تحقق هدفی قرار می‌گیرند که جوامع عربی برای توسعه فراگیر و پایدار به آن نیاز دارند و جست‌وجو می‌کنند».
رئیس دانشگاه اروپا-مدیترانه دکتر عبدالحمید الزهیری به «تشویق دانشمندان عرب برای همکاری میان خود و جذب جوانان عرب به بحث‌های علمی برای جلوگیری از مهاجرت» دعوت کرد.
او گوشزد کرد که «بسیاری از مناطق عربی با پدیده فرار مغزها روبه رو هستند».
در این همایش «طرح۱۰۱ کتاب» آغاز شد.
این طرح مشترک میان «جایزه ملک فیصل» و «مرکز جهان عرب» با حضور مدیر جایزه ملک فیصل دکتر عبدالعزیز السبیل همراه با نمایش فیلم مستند کوتاهی در باره موسسه اندیشه عربی و مهم‌ترین برنامه و فعالیت‌هایش از جمله تهیه سلسله گزارش‌های توسعه فرهنگی در کشورهای عربی که از سال ۲۰۰۸ به طور سالانه تهیه می‌کند، کلید خورد.