انتقاد از تأخیرهای مکرر

موزه «نجیب محفوظ» برای گذشتن از مراحل تکمیل؛ وعده افتتاح در سال آینده

قاهره: عبدالفتاح فرج

۱۲ سال از تصمیم وزیر اسبق فرهنگ، فاروق حسنی در تخصیص تکیه محمد ابوالدهب برای تأسیس موزه ادیب جهانی مصر نجیب محفوظ گذشت.
به گزارش الشرق الاوسط، با گذشت همه این سالها و بعد ازاینکه وزارت فرهنگ مصر زمان افتتاح موزه را برای چندمین بار به عقب انداخت، همه مایملک نویسنده فقید بزرگ در گنجه و کمد نگه‌داری می‌شود.
ایناس عبدالدایم وزیر فرهنگ مصر روز یکشنبه اعلام کرد، زمان افتتاح موزه نجیب محفوظ اواخر ماه مارس سال آینده خواهد بود.
علت انتخاب «تکیه ابوالدهب» تاریخی برای موزه‌ ادیب نجیب محفوظ، نزدیکی آن به خانه‌ای در محله الجمالیه در مرکز قاهره تاریخی است که درآن چشم به جهان گشود و همان جهانی است که محفوظ مکان‌ها و بسیاری از شخصیت‌های رمان‌هایش را از آن الهام گرفت.
اعتراض وزارت میراث به برخی کارهای تجهیز موزه، از این جهت که نمی‌تواند در بنایی تاریخی ایجاد شود، کار تجهیز و آماده سازی موزه را برای مدتی طولانی به عقب انداخت.
از این گذشته در حین حفاری برای نصب آسانسور موزه، مخزن آبی کشف شد که به تأخیر دامن زد.
عبدالدایم طی بازدیدش از موزه در گفت‌وگوی مطبوعاتی اعلام کرد «موزه پس از اتمام کار شرکت پیمانکار، در یکی از بزرگ‌ترین اماکن تاریخی قاهره روز ۳۱ مارس آینده افتتاح می‌شود».
او افزود: «بناهای تاریخی موجود در منطقه واقعا جذابند و نوع معماری آن بی نظیر و تلاش‌های زیادی برای توسعه دادن آنها در حال انجام است».
عبدالندیم اضافه کرد: «با همکاری نهاد برنامه‌ریزی تمدنی، طرحی برای توسعه همه منطقه داریم و با همکاری وزارت میراث چند ورودی برای موزه باز می‌کنیم از جمله ورودی موزه در خیابان الازهر».
همچنین دکتر فتحی عبدالوهاب، رئیس صندوق توسعه فرهنگی در گفت‌وگویی مطبوعاتی اعلام کرد: «صندوق هماکنون در حال تهیه چارت اداری موزه نجیب محفوظ در تکیه ابوالدهب و فعالیت‌ها و نمایش‌های هنری است که پس از افتتاح موزه برگزار می‌شوند».
نویسنده مصری یوسف العقید به الشرق الاوسط گفت: «بدون درنظرگرفتن اختلافات میان وزارت فرهنگ و میراث در باره مسائل فنی و ساخت موزه، افتتاحیه باید در ۱۱ دسامبرآینده برگزار شود».
او افزود: «دستور اختصاص موزه ۱۲ سال پیش صادر شد و این زمان به اندازه‌ای بوده که بتوانیم صاحب موزه‌ای شایسته نام ادیب فقید باشیم».
گزارشگر الشرق الاوسط از بنای تکیه محمد ابوالدهب بازدید کرده تا روند کارهای ساخت و بنای تاریخی طراز اول معماری را ببیند. در سرسرای بزرگ تکیه، نور طبیعی خورشید و نور چراغ‌های صنعتی درهم می‌آمیزند به گونه‌ای که ستون‌های چوبی دارای نقش و نگار آبی رنگ به شکل هندسی زیبایی در امتداد طبقات چهارگانه بنا به نمایش در می‌آیند.
اکنون کار برای انتهای ترمیم و بازسازی دیوارها و کف برای نصب ویترین‌ها ادامه دارد.
علیرغم اینکه قرار بود موزه پیش از پایان سال گذشته و همزمان با زادروز محفوظ و گذشت ۳۰ سال از دریافت جایزه نوبل افتتاح شود، اما کندی عملیات اجرایی مانع از تحقق این وعده شد.
تکیه ابوالدهب در سال ۱۱۸۷ هجری و در دوره عثمانی ساخته شده و پس از مجموعه الغوری یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی قاهره محسوب می‌شود که هنرشکوه معماری اسلامی را تجسم می‌بخشد.
بنا به منظور ساختمان کمکی الازهر توسط محمد بیک ابوالدهب یکی از حکام مصر ایجاد شد.
گفتنی است نجیب محفوظ متولد سال ۱۹۱۱ در منطقه جمالیه قاهره اولین ادیب عربی بود که موفق به دریافت جایزه نوبل ادبی شد. رمان سه گانه و فرزندان محله ما از مشهورترین آثار اوست.