رهبران گروه‌های شیعی جنگ را وارد پارلمان عراق می‌کنند

در ماه می گذشته، هنگامی‌که حسن فدعم بعد از انتخابات پارلمان به عنوان یکی از ۴۵ نماینده جناح‌های شیعه عراق انتخاب شد، لباس نظامی خود را با لباسی شیک عوض کرد.
به گزارش «الشرق الاوسط» فدعم در ایران آموزش نظامی دیده و در عراق با گروهک داعش جنگید.
بعد از اینکه جناح‌های مسلحی که ایران از آنها حمایت می‌کند تعداد کرسی‌های خود را در پارلمان عراق افزایش دادند و ائتلاف «فتح» تبدیل به دومین حزب بزرگ پارلمان شد، فدعم هم‌اکنون در زمینه سیاست فعالیت می‌کند.
در مصاحبه‌هایی که خبرگزاری «رویترز» انجام داد، ۸ نفر از اعضای این جناح‌ها که در معرکه انتخابات پیروز شدند، برنامه‌های خود را برای استفاده از جایگاه جدید خود توضیح دادند.
به نظر می‌رسد نسبت به قبل وضعیت این جناح‌ها در تاثیر گذاری بر سیاست‌ها حتی بهتر از تاثیرگذاری امنیت داخلی بر سیاست خارجی شده‌است.
حیدر العبادی نخست‌وزیر سابق عراق عنوان کرده‌بود ترس این را دارد که اعضای این جناح‌ها تلاش‌های وحدت عراق را تضعیف کنند.
در این میان، دموکراسی نوپا در عراق سعی دارد تا پس از سال‌ها نزاع فرقه‌ای و بعد از اینکه اقتصاد عراق بعد از جنگ با داعش اولین گام‌های سرزندگی خود را بر می‌دارد، میان خواسته‌های سنی‌ها، کردها و شیعیان تعادل ایجاد کند.
عبادی تلاش بسیاری برای منع مشارکت رهبران این جناح‌ها در انتخابات امسال کرد. وی همان موقع گفت: «چگونه یک نظامی می‌تواند دارای اندیشه سیاسی ‌باشد؟». وی همچنین در این باره عنوان کرد این اتفاق در هیچ کجای دنیا نمی‌افتد و ممنوع است. به همین دلیل اعضای این جناح‌های اعلام کردند برای پایبندی به قانون انتخاباتی عراق، نقش‌های نظامی خود را کنار می‌گذارند.
ُاز سوی دیگر، برخی نیز در واشینگتن نگران این موضوع هستند. در این راستا برخی از اعضای حزب جمهوری‌خواه در مجلس سنا از جمله دیوید بردیو، تد کروز و کارکو روبیو ، ایده تشکیل قانونی تحت عنوان «تحریم تروریست‌های دست‌نشانده ایران» را تقدیم کردند که دو گروهکی که در عراق از سوی ایران حمایت می‌شود را تحریم می‌کند که «عصائباهل الحق» و «حرکه النجباء» هستند.
با همه این احوال ایران نترسیده و یکی از سیاستمدارن ایران که قبلا به عنوان سفیر در یکی از کشورهای منطقه فعال بود و هم‌اکنون یکی از مسئولان بزرگ در تهران است، گفت: «در جلسه‌هایی که با برادران عراقی خود داشتیم آنها به ما اطمینان دادند که آمریکا نمی تواند از عراق بهره برداری کند».
از جمله هم‌پیمانان ایران در عراق «منظمه بدر» است که ۲۱ کرسی پارلمان را در انتخابات از آنِ خود کرد. هادی العامری رهبر این گروهک به مدت دو دهه از تبعیدگاه خود در ایران جنگ علیه صدام حسین را رهبری می‌کرد.
در این میان، کریم نوری یکی از رهبرای محلی «منظمه بدر» عنوان کرده‌است که روابط با ایران همچنان برقرار است. هشام الهاشمی مشاور امنیت ملی دولت عراق نیز عنوان کرد معتقد است ایران با سیاستمداران شیعه در ارتباط است.
هنگامیکه علی السیستانی مرجع شیعه، شیعیان را تشویق به جنگ علیه داعش کرد، فدعم یکی از هزاران شیعیانی بود که دعوت او را اجابت کردند.
وی تشکیلات «فجر» را رهبری کرد که متشکل از ۱۴۰۰ مبارز بود.
فدعم بعد از بیرون راندن گروهک تروریستی داعش از شهر جرف الصخر در جنوب بغداد، به دولت محلی شهرستان الحله فشار آورد تا حقوق مالکیتی سنی‌ها را در این منطقه لغو کنند؛ چرا که با داعش در ارتباط هستند. از این رو شورای داخلی شهر حله با خواسته وی موافقت کرد.
فدعم که در ماه می گذشته به عنوان نماینده شهر حله در پارلمان انتخاب شد، اکنون اذعان می‌کند که تمام وقت خود را صرف سیاست می‌کند. وی بارها در برنامه‌های گفتگوی شبکه‌های شیعه ظاهر شد تا بر رسالت خود برای مبارزه با فساد تأکید کند.
افراد زیادی نیز برای درخواست کمک به دفتر او در حله می‌روند. این در حالی است که حله همچون دیگر شهرهای عراق با کمبود خدمات اصلی مواجه است؛ راه‌های آن ناهموار و تجهیزات پزشکی آن نامناسب است و او صدها درخواست از جانب جوانان دریافت می‌کند که جویای کار در بخش خدمات مدنی هستند.
از سوی دیگر در این شهر، بیمارستانی وجود دارد که پیروان فدعم آن را اداره کرده و خدمات پزشکی رایگان به مبارزان گروهک‌ها و مردم ارائه می‌دهد. بیماران نیز می‌توانند از داروخانه‌ای پر از دارو استفاده کنند. اتاق‌های این بیمارستان تمیزتر از دیگر مراکز پزشکی عراق است.
فدعم می‌گوید: «در نهایت ما باید به سیاستی روی بیاوریم که کشورمان را بازسای کنیم. بازگرداندن آبادانی به کشورمان و محافظت از امنیت آن محقق نمی‌شود مگر از طریق مدیریت سیاستی جدید».
فالح الخزعلی نیز یکی از مبارزان این جناح‌ها است که هم‌اکنون در زمینه سیاست فعالیت می‌کند. وی در جنگ داخلی سوریه برای حمایت از بشار اسد شرکت کرد و یک چشم خود را در دفاع از یکی از حرم‌های شیعیان در نزدیکی دمشق از دست داد. او هم‌اکنون در شهر بصره دومین شهر بزرگ عراق که غنی از منابع گاز است کار می‌کند. دیوارهای دفترش با عکس‌های خامنه‌ای رهبر ایران و خمینی پایه‌گذار جمهوری اسلامی در ایران، مزین شده‌است. وی برای بار دوم است که در پارلمان عراق انتخاب می‌شود. پیش از این در سال ۲۰۱۴ نیز انتخاب شده‌بود.
وی می‌گوید: «آمریکا باید بداند که نباید عراق را روستای تابع خود قلمداد کند. عراق حکومتی مستقل بوده و دارای تاریخی کهن است. آمریکا نباید طوری با عراق برخورد کند که گویی به او چیزی ندهد اما در مقابل از آن همه چیز بگیرد».
وی ادامه می‌دهد: «ایران نقش فعالی در زمینه مسلح کردن نیروهای عراق و نیروهای «حشد الشعبی» از طریق دولت داشت».
وی همچون ایران با حضور آمریکا در عراق مقابله کرده و می‌گوید در حال فشار آوردن «برای تشکیل قانونی جدید در جهت مجبور کردن دولت برای تجدید نظر در خصوص همکاری نظامی مشترک با ایالات متحده آمریکا است».
گفتنی است در عراق حدود ۵۲۰۰ سرباز آمریکایی وجود دارد. سخنگوی ائتلاف بین‌المللی که آمریکا آن را رهبری می‌کند عنوان کرده‌است تا زمانی که به وجود آنها نیاز باشد در عراق خواهند ماند تا در زمینه ثبات وضعیت در مناطقی که قبلاً در دستان داعش بود، همکاری کنند.
الخزعلی نیز همچون فدعم روی مسائلی متمرکز می‌شود که برای عراقی‌ها مهم است که از جمله آنها آب‌های آلوده، ضعف زیرساخت‌ها و فساد مسئولان است.
در این راستا وی دفتر خود را در بصره باز گذاشته تا هرکس دلیلی برای اثبات فساد دارد به او تقدیم کند. گفته می‌شود که وی پرونده‌ای تشکیل داده که شامل ۱۰۰ مورد فساد است.
الخزعلی در جلسه اول پارلمان عراق در نیمه‌های دسامبر موفق شد پارلمان را مجبور کند که گروهی را برای بررسی اوضاع ناخوشایند بصره که شاهد تحصن برای آلودگی آب، قطعی برق، بیکاری و فساد بود، ارسال کند.
وی گفت: «هم‌اکنون بعد از شکست داعش، مبارزه با فساد هدف اصلی من است».
در این میان، اشخاص دیگری همچون «عصائب اهل الحق» که احتمال می‌رود از جانب آمریکا تحریم شوند، با وی هم‌نظر هستند.
سعد الحسینی یکی از اعضای «عصائب أهل الحق» که از اهالی شهر کوت در کرانه‌های رود دجله است در انتخابات پارلمان پیروز شد. وی در جنگ با داعش مسئول تدارکات «عصائب اهل الحق» از جمله قرارگیری مبارزان در جایگاه‌هاشان و اداره امور مربوط به آنها بعد از کشته شدنشان بود.
وی با اشاره به اینکه تظاهرات بصره در نتیجه شکست‌های پی در پی دولت‌ها است، گفت: «هم‌اکنون تظاهرات دلیل آشکاری بر وجود فسادی است که در تمام سازمان‌های حکومت وجود دارد. قدم دوم باید مبارزه با فساد باشد».
وی ادامه می‌دهد: «هدف دوم من بعد از اینکه نماینده پارلمان شدم، کار بر وضع قوانینی است که به شهروندان خدمت کرده و بر عملکرد دولت در جهت نابود کردن فساد، نظارت کند».
از سوی دیگر، برخی از سیاستمدارن و افسران نظامی عراق نگران این هستند که ایران سعی کند تا از طریق جناح‌های شیعه نسخه دومی از سپاه پاسداران ایران با سیستم امنیتی موازی و یک امپراتوی بزرگ تجاری راه بیندازد؛ چرا که جناح‌های عراقی در شرکت‌های عمران، تجارت و واردات ماشین سهیم هستند.
بر اساس گفته‌ یکی از اعضای شورای محلی و دو تن از مسئولان بزرگ عراق، «منظمه بدر» که یکی از شریکان مهم ایران است، در گذرگاه الصفره عراق عهده‌دار دریافت مالیات‌های گمرکی از کالاهایی است که از اقلیم کردستان منتقل می‌شوند و ماهانه حدود ۱۲ تا ۱۵ میلیون دلار از این راه کسب می‌کند.
اما عماد جعفر یکی از اعضای «منظمه بدر» استفاده این گروهک از گذرگاه مرزی برای جمع‌آوری اموال را رد کرد.
از سوی دیگر، سه تن از صرافان و همچنین منابعی از پلیس نیز عنوان کردند دفترهای صرافی در بغداد برای ضمانت ادامه فعالیت کاری خود به گروهک‌ها مالیات می‌دهند.
چرخه مالی این احزاب فقط محصور به منافع تجاری نیست بلکه بودجه حکومت عراق هنگام مبارزه با داعش، یک میلیارد دلار به این گروهک‌ها اختصاص می‌داد.
مبارزان «الحشد الشعبی» معمولا ۶۰۰ دلار حقوق می‌گیرند در حالیکه حقوق سربازان ارتش فقط ۲۰۰ دلار است.