تلاش آتن برای تنش زدایی با آنکارا در عین پاسداری از مرزها

آنکار: سعید عبدالرازق

حکومت ترکیه روز گذشته موج دیگری از بازداشت نظامیان را با بازداشت ۱۰۳ نفر آغاز کرد. این افراد اعضای ارتش ترکیه هستند که به اتهام ارتباط با جنبش خدمت به رهبری عبدالله گولان دستگیر شدند. ترکیه عبدالله گولان را مسئول راه اندازی کودتایی می‌داند که در سال ۲۰۱۶ شکست خورد.
به گزارش الشرق الاوسط، دادستان استانبول روز گذشته دستور بازداشت این نظامیان را صادر کرد، و بدین ترتیب موج جدیدی از عملیات پاک سازی ارتش ترکیه را آغاز نمود. این عملیات البته از روز بعد از شکست کودتا آغاز شده بود و تا هم‌اکنون نیز ادامه داشته و منجر به دستگیر شدن هزاران فرد شده‌است.
هفته پیش نیز دستگاه‌های امنیتی ترکیه عملیاتی را در ۲۶ استان به راه انداختند که منجر به دستگیری ۵۶ مظنون شد.
همانگونه که گفته شد پس از کودتای نافرجام ۲۰۱۶ حکومت ترکیه به عملیات گسترده‌ای برای پیگرد مظنونان در کار کرد که منجر به دستگیری ۴۰۲ هزار فرد، و بازداشت حدود ۸۰ هزار نفر شد؛ میان این تعداد ۳۱۹ روزنامه‌نگار قرار داشت.
۱۸۹ نهاد رسانه ای نیز بسته شدند و ۱۷۲ هزار نفر از شغل خود اخراج شدند.
همچنین تعداد ۳۰۰۳ دانشگاه و مدرسه خصوصی و خوابگاه‌های دانشجویی مصادره گشتند. البته در این موج پیگرد، حدود ۱۰۰ نفر به صورت مشکوکی در بازجویی‌ها جان باختند.
این منش حکومت ترکیه در برخورد با شهروندان این کشور موجی از انتقادات گسترده از سوی حکومت‌های اروپایی را به همراه داشت. البته معارضان حکومت کنونی ترکیه رئیس این کشور رجب طیب اردوغان را متهم می‌کنند که کودتای نافرجام را به عنوان بهانه ای برای همه این عملیات پلیسی گسترده، اتخاذ کرده و از بسیاری از معارضان خود خلاصی پیدا کرده آنها را به زندان افکنده‌است.
از سوی دیگر نخست‌وزیر یونانی الکسیس تسیبراس تصریح کرد که کشورش برای هر گونه تنش زدایی با ترکیه آمادگی دارد، هر چند که این تنش زدایی به معنای کوتاهی از حقوق حاکمیتی کشور نیست. او اضافه کرد که در پاسخ به دعوت اردوغان برای سفر به ترکیه خواهم رفت.
چندی پیش یونان اعلام کرد که به موجب توافق‌نامه ای با مصر مرزهای فعالیت تجاری میان دو کشور در دریای مدیترانه مشخص شده‌است. امری که باعث خشم ترکیه شد و منجر به تهدید یونان از سوی ترکیه گشت.
ترکیه ادعا می‌کند که هر گونه حق مالکیت در شرق دریای مدیترانه متعلق به آن بوده و به هیچ کشوری اجازه انجام عملیات حفاری و اکتشاف نفت را نمی‌دهد.