روزنامه «واشینگتن پست» با انتشار مقاله‌ای از محمدعلی الحوثی یکی از فرماندهان ملیشیای کودتایی در یمن، موجی از اعتراض در شبکه‌های اجتماعی به راه انداخت.
به گزارش الشرق الاوسط، همچنین گروهی از دیپلمات‌ها، وزرا و فعالان در یمن و خارج از آن، این گام را محکوم کردند و گفتند نویسنده آن متهم به شکنجه، قتل و نقض حقوق بشر است.
سفیر سابق آمریکا در یمن، جرالد ام فایرستاین در توئیتی نوشت، انتشار این مقاله مایه شرمساری است.
در همین حال وزیر خارجه یمن، خالد الیمانی گفت: «چه کسی باور می‌کرد جنایتکاری جنگی همچون محمد علی الحوثی کلمه صلح را در (واشینگتن پست) تحریف کند. تروریست‌های نماینده ایران اکنون راه به روزنامه‌های آمریکایی یافته‌اند. عجب ننگی! تحقق صلح واقعی جز با خلع سلاح ملیشیای حوثی و بازگشت دولت قانون امکان‌پذیر نیست».
الیمانی در توئیتش افزود: «کسی که خون یمنی‌ها را می‌ریزد، کسی که علیه نتایج گفت‌وگوی ملی شورش کرد، کسی که حکومت را با زور اسلحه دزدید و تلاش‌های صلح ژنو ۱ و بییل را رد کرد، کسی که حاضر نشد زیر پای توافق کویت که خود در تهیه آن مشارکت داشته، امضا کند. کسی که پیشنهاد فرستاده سازمان ملل متحد دربارهٔ الحدیده را قبول نکرد و در گفت‌وگوهای مشورتی اخیر ژنو حاضر نشد، دم از صلح بزند».
از طرفی وزیر تبلیغات و اطلاع‌رسانی یمن، معمر الریانی گفت، انتشار مقاله یکی از فرماندهان ملیشیای حوثی توسط واشینگتن پست، همه فعالان در عرصه رسانه را شوکه کرد.
او در توئیتر نوشت: «روزنامه (واشینگتن پست) مقاله‌ای از یکی از فرماندهان ملیشیای حوثی منتشر کرد که سازمان‌های بین‌المللی حوزه روزنامه‌نگاران آنها را برای روزنامه‌نگاران و آزادی بیان، خطرناک‌تر از داعش می‌دانند».
این در زمانی اتفاق می‌افتد که دولت آمریکا گنجاندن نام جماعت حوثی در لیست سازمان‌های تروریستی را در دست بررسی دارد.
وزیر ریانی، محمدعلی الحوثی را جنایتکار خواند و «مسئول مستقیم هزاران جنایت و تجاوزی است که ملیشیا در حق یمنی‌ها روا داشتند؛ از قتل و منفجرکردن خانه مخالفان و گلوله‌باران و محاصره شهرها تا جنایت‌هایی که در حق صدها روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای روا داشته شد. کسانی که کشته شدند، ربوده شدند و شکنجه دیدند و هنوز گروه زیادی از آنها در زندان‌های ملیشیا وجود دارند».
«العربیه. نت» به نقل از فعال حقوقی در یمن، همدان العلی نوشت «مقاله محمد علی الحوثی، واقعاً برای یمنی‌ها شوک آور بود. به خصوص برای گروه روزنامه‌نگاران که به شکل بزرگی از اجحاف و ستم آنها و تجاوزهایی که جماعت حوثی در حق‌شان روا می‌دارد، رنج می‌برند».