اعتراضات در شهر فرگوسن آمریکا - عکس از رویترز

اعتراضات در شهر فرگوسن آمریکا – عکس از رویترز

سفیر حقوق بشر وزارت خارجه روسیه گفته است، تظاهرات خشونت بار در شهر فرگوسن در ایالت میسوری آمریکا بازتاب تداوم تنش‌های تبعیض نژادی در این کشور است و می‌تواند به تضعیف ثبات آمریکا منجر شود.

به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، اظهارنظر کنستانتین دوگلف، سفیر حقوق بشر وزارت امور خارجه روسیه از جمله شدیدترین انتقادها از سوی یک مقام خارجی نسبت به تظاهرات خشونت بار در فرگوسن محسوب می شود.

این مقام مسئول وزارت امور خارجه روسیه افزود: تحولات فرگوسن و سایر شهرهای آمریکا چالش جدی برای جامعه این کشور و ثبات در ایالات متحده محسوب می‌شود.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که مقام‌های واشنگتن به صورت جدی به مسائل و سایر موارد مربوط به حقوق بشر بپردازند و از وقوع مواردی اینچنین جلوگیری کنند.

همچنین وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه ای در واکنش به تحولات خشونت بار در شهر فرگوسن آمریکا، این اتفاقات را نشانه مشکلات بزرگ آمریکا در زمینه حقوق‌بشر دانست.

در این بیانیه همچنین آمده است: اتفاقات اخیر در شهر فرگوسن نشانه ای هشداری به مقامات آمریکایی است که بیان می کند سرانجام زمان آن فرا رسیده که مشکلات بزرگ داخلی این کشور در زمینه رعایت حقوق‌بشر حل شود.

از سوی دیگر با آغاز موج جدید اعتراضات در فرگوسن، رئیس جمهوری آمریکا به شدت معترضان را به دلیل خشونت‌های نژادی در میسوری سرزنش کرد و گفت که هیچ بهانه‌ای برای آتش زدن ساختمان‌ها، سوزاندن خودروها و یا اموال دیگران پذیرفتنی نیست.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا همزمان با دومین شب ناآرامی‌ها در شهر فرگوسن ایالت میسوری گفت: «اقدامات ویرانگر عمل مجرمانه محسوب می‌شود و عاملان آن تحت پیگرد قرار می‌گیرند. من به کسانی که فکر می‌کنند آنچه در فرگوسن رخ داده می‌تواند بهانه‌ای برای بروز خشونت باشد، می‌گویم هیچ دلیلی وجود ندارد که شما بخواهید جامعه خودتان را تخریب کنید.»

سفر باراک اوباما که به شیکاگو سفرکرده بود تا بر روی مساله مهاجران تمرکز کند، تحت الشعاع خشونت‌های جاری شهر فرگوسن قرار گرفت.

این اعتراضات در پی اعلام حکم برائت پلیس سفید پوست آمریکایی از اتهام قتل عمد نوجوان سیاهپوست ۱۸ ساله آمریکایی بار دیگر آمریکا را در بر گرفت.

اوباما گفت: «می‌دانم که بسیاری از مردم از این تصمیم ناراحت هستند. این ناامیدی که ما شاهدش هستیم درباره یک حادثه خاص نیست. آن‌ها ریشه عمیقی در بسیاری از جوامع رنگین پوست دارند که حس می‌کنند قوانین ما همواره غیر منصفانه اجرا می‌شود. راه‌های سازنده‌ای برای بیان و مطرح کردن این ناامیدی‌ها وجود دارد؛ راه‌های مخربی نیز برای واکنش وجود دارد؛ آتش زدن ساختمان‌ها، خودروها و تخریب اموال و به خطر انداختن جان مردم این اقدامات مخرب است و هیچ توجیهی برای آن پذیرفتنی نیست. اقدامات مذکور عمل مجرمانه است و عاملان آن تحت پیگرد قرار می‌گیرند.»

رئیس جمهوری آمریکا پیشتر نیز پس از اعلام حکم هیات منصفه فرگوسن خواستار برقراری آرامش شده بود.