رژیم سوریه به محاصره حلب پایان می دهد و در داریا شکست می خورد

لاوروف در حال سخن گفتن با دی میستورا به هنگام رسیدن به کنفرانس مطبوعاتی در مسکو – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

لاوروف در حال سخن گفتن با دی میستورا به هنگام رسیدن به کنفرانس مطبوعاتی در مسکو – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

برای دومین بار، و در کم تر از ۲۴ ساعت، مسکو تأکید کرد که شرط نمی کند بشار اسد رئیس جمهور سوریه در قدرت باقی بماند، با این حال گفت که همه چیز به دست مردم سوریه است و آن ها باید در یک انتخابات عمومی تصمیم بگیرند. در مقابل؛ استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه روز گذشته در پایان مذاکرات خود در مسکو اعلام کرد که بر اساس «بیانیه ژنو» و «توافقنامه وین» صادره از کشورهای اصلی مرتبط با یافتن راه حل برای بحران سوریه، توافقی انجام شده است. وی گفت که طرح جدیدی دارد که بر اساس «اعلامیه ژنو» و «توافقنامه وین» است.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز گذشته از مسکو تأکید کرد: «سرنوشت هر شخصیتی در زندگی سیاسی سوریه باید توسط مردم این کشور و در انتخابات عمومی تعیین شود». وی گفت: «ممکن است مدتها طولانی در مورد محبوبیت بشار اسد بحث کرد، اما برای اطمینان حاصل کردن از این امر تنها یک راه وجود دارد: آن هم این است که سوری ها اراده و خواسته خود را بیان کنند، و این همان چیزی است که ما می خواهیم به آن برسیم».

لاوروف ابراز امیدواری کرد که بازیگران خارجی از تشکیل یک هیئت واحد از مخالفان برای گفت و گو با دولت حمایت کنند. وی افزود: «نمی گویم که بشار اسد باید بماند، و درباره واقعیتی سخن گفتم که مفاد آن این است که سرنوشت بشار اسد باید به دست مردم سوریه تعیین شود».

اما در زمینه میدانی، نیروهای دولتی سوریه در شمال کشور موفق شدند محاصره بخشی از شهر حلب که از دو هفته پیش به دست سازمان داعش افتاده بود را پایان دهند. این در حالی است که حملات آن به شهر داریا در جنوب دمشق با شکست روبه رو شد.

بنا به گفته منابعی از مخالفان در حومه دمشق، نیروهای دولتی سوریه، ضمن نقشه ای برای تأمین امنیت فرودگاه المزه و فرودگاه بین المللی دمشق و دور کردن خطر بمباران آن ها،  دایره حملات خود را در اطراف دمشق گسترش دادند، تا کنترل مراکز نظامی متمرکز در غوطه شرقی و داریا در جنوب غربی دمشق را به دست بگیرند.