نیروهای ارتش لبنان - عکس از رویترز

نیروهای ارتش لبنان – عکس از رویترز

بیروت– نذیر رضا– الشرق الاوسط: روز دوشنبه ارتش لبنان با آتش بس موقت موافقت کرد. با آغاز آتش بس ساعت شش بعد از ظهر دیروز به هیات علمای مسلمانان اجازه ورود به عرسال به منظور دیدار با مسئولان گروه های مسلح تندرو داده شد. موافقت ارتش لبنان با آتش بس مشروط به آزادی ۲۲ سربازی است که هر گونه تماس با آنان قطع شده و عقب نشینی گروه های مسلح از لبنان به سمت سوریه است.

این آتش بس پس از آن صورت گرفت که ارتش لبنان با به دست گرفتن کنترل اوضاع بر مواضع ارتش در حومه غربی عرسال و تپه های مرزی با سوریه از سمت شرق را دوباره مسلط شد.

هیات علمای مسلمان طرح آتش بس در عرسال را پیشنهاد کرده بود. این هیات نشستی با نخست وزیر تمام سلام و وزیر دادگستری اشرف ریفی و وزیر کشور نهاد مشنوق برگزار کرده بودند.

به گفته یک مسئول نظامی هدف ارتش لبنان از موافقت با آتش بس موقت ورود ریش سفیدان به عرسال و بازگرداندن اسرا است. این مسئول در گفتگو با شبکه ال بی سی آی گفت که بازگشت نظامیان اولین شرط برای ادامه اجرای بقیه مفاد توافقنامه آتش بس است.

عضو هیات علمای مسلمانان نبیل رحیم به الشرق الاوسط گفت: این توافقنامه «آزادی نظامیان و نیروهای امنیتی بازداشت شده» و «عقب نشینی نیروهای مسلح از عرسال و تپه های مجاور به سوی سوریه» و «خروج شهروندان غیر نظامی محاصره شده ساکن عرسال از منطقه» و «ورود کمک های بشر دوستانه به شهر» را در بر می گیرد. وی افزود: «فقره پنجمی در این توافقنامه وجود دارد که بررسی آن به دوره پس از آتش بس و رسیدن به توافق نهایی برای آتش بس تعویق افتاد. این فقره مربوط به سرنوشت عماد جمعه (یکی از سران تندرو) که در بازداشت ارتش به سر می برد، است.»

درگیری ها پس از بازداشت جمعه آغاز شده بود. عماد جمعه یکی از سران سازمانی افراطی است که روز شنبه با «داعش» بیعت کرد. در پی آن نیروهای مسلح تندروی سوری با حمله به مواضع ارتش لبنان در عرسال برخی محله های این شهر را تصرف کردند.

بنا بر بیانیه ارتش طی این عملیات نظامی ۱۴ تن از افراد ارتش کشته و ۸۶ تن زخمی و ۲۲ نظامی دیگر مفقودالاثر شده اند که ارتش برای جستجوی آنها تلاش می کند.

یک مسئول امنیتی در لبنان به خبرگزاری رویترز گفت که ارتش لبنان ضمن پیشروی در عرسال ۵۰ جسد را کشف کرد که متعلق به نیروهای مسلح تندرو است.

پادگان ارتش در منطقه مهنیه از بزرگترین پادگان های ارتش در عرسال به شمار می رود. چهار منطقه نظامی دیگر نیز در تپه های مرزی با سوریه قرار دارد. ارتش لبنان از ماه ژانویه ۲۰۱۳ از سوی نیروهای مسلح مورد حمله قرار گرفته است. این حمله ها در دره های مرزی با سوریه جریان داشته که طی آن برخی نظامیان کشته شده اند.

بنا به گفته ارتش لبنان حداقل سه هزار نفر نیروی مسلح با ارتش لبنان در عرسال می جنگند که بیشتر آنان شهروندان سوری وابسته به نیروهای افراط گرا هستند. آنها میان اردوگاه های پناهجویان سوری و تپه های عرسال در رفت وآمد هستند.

مرز عرسال با سوریه حدود ۵۲ کیلومتر است که روبروی استان حمص و ریف دمشق قرار دارد.