مهار تنش میان دو حزب در عراق با دخالت رئیس جمهور

رئیس‌جمهور عراق میان «الحکمه» و «العصائب» میانجیگری کرد

برهم صالح، الحکیم و الخزعلی را به توقف حملات رسانه‌ای قانع کرد

بغداد: حمزه مصطفی

یک مقام مسئول در ریاست جمهوری عراق از تماس‌های برهم صالح با عمار الحکیم رهبر جنبش «الحکمه» و قیس الخزعلی رهبر حزب «عصائب أهل الحق» برای مهار تنش میان این دو حزب خبر داد.
این منبع در گفتگو با «الشرق الاوسط» عنوان کرد هر دو طرف به خواستهٔ رئیس‌جمهور برای توقف این مشکل احترام گذاشتند و تظاهراتی که جنبش الحکمه قصد برگزاری آن را در روز گذشته داشت به زمان دیگری موکول شد.
وی اشاره کرد این اقدام رئیس‌جمهور در چارچوب عدم کشاندن گروه های سیاسی در نزاع‌های جانبی به خصوص در سایهٔ عدم تشکیل کامل کابینه و چالش‌های داخلی و خارجی کشور در راستای متغیرهای منطقه است.
در این میان بلیغ ابو کلل دبیر اجرایی جنبش «الحکمه» در بیانیه‌ای عنوان کرد: بنا بر وساطت رئیس‌جمهور برهم صالح و درخواست او برای تأخیر تظاهرات، آرام کردن اوضاع و ترجیح منفعت ملی، تصمیم گرفتیم که تظاهرات خود را بر ای احترام و پاسداشت این اقدام خیرخواهانه به تأخیر بیندازیم.
نعیم العبودی عضو حزب «عصائب أهل الحق» نیز در گفتگو با «الشرق الاوسط» تأکید کرد این حزب بنابر دستور رهبرش دو کمیته تشکیل داد که یکی برای پیگیری اقدام رئیس‌جمهور در جهت کشف دلایل واقعی اتفاقات اخیر و دومی یک کمیته قانونی برای پالایشگاه بیجی است که «الحکمه» «العصائب» را متهم به دزدی تجهیزات آن کرد.
بر اساس اظهارات وی کمیته دوم با وزارت دفاع و وزارت کشور در خصوص پالایشگاه بیجی همکاری می‌کند و اما از جمله مأموریت‌های کمیتهٔ اول بررسی صحت دستگیری قاتل صاحب رستوران «لیمونه» است و اینکه آیا واقعاً همچون خبر پخش شده از شبکهٔ «الفرات» در حوزهٔ او کارت حزب «عصائب أهل الحق» یافت شده‌است یا خیر.
از سوی دیگر بیانیه‌ای عنوان کرد که هادی العامری، همام حمودی، ابومهدی المهندس، سامی المسعودی، احمد الاسدی و ابو جهاد الهاشمی در دفتر قیس الخزعلی برای بررسی پیامدهای طرح‌های برنامه‌ریزی شدهٔ حمله به الحشد الشعبی، گروهک‌ها و سران سیاسی آن توسط یک حزب سیاسی معروف که یک شبکهٔ تلویزیونی و ارتش الکترونکی دارد، جمع شدند.
این بیانیه همچنین عنوان کرد این افراد از این حزب خواستند این سیاست خود را متوقف کند و نسبت به فتنه‌ها و ضررهایی که ممکن است در نتیجهٔ این سیاست متوجه امنیت ملی و جامعه شود، هشدار دادند. آنها همچنین به رئیس‌جمهور فرصت دادند که در خصوص این توهین‌ها تحقق کند و اقدامات لازم را در خصوص آنها انجام دهد.
گفتنی است در نتیجهٔ پخش خبری مربوط به دست داشتن یکی از اعضای حزب «عصائب أهل الحق» در ترور عماد جبار، میان این حزب و جنبش «الحکمه الوطنی» اختلاف سیاسی شدیدی به وجود آمد.
در واقع شبکهٔ «الفرات» که متعلق به جنبش «الحکمه» است از دستگیری قاتل صاحب رستوران «لیمونه» خبر داد که در حوزهٔ او مدارک و کارت‌های متعلق به حزب «عصائب أهل الحق» یافت شده‌بود.

الشرق الاوسط:
Related Post