بازار ارز ایران

بازار ارز ایران

کاهش ارزش ریال در برابر دلار و دیگر ارزهای معتبر جهانی خبر تازه ای نیست. ایرانیان از سال ها پیش به این موضوع عادت کردند که ریال کم ارزش تر از روز پیش شود. به عبارت دیگر کاهش سرعت کم ارزش شدن ریال خود خبر خوبی بود که آن هم از همه گرفت شد. اما هفته جاری ارزش ریال تا آن جا پایین آمد که دلار از مرز ۳ هزار و ۵۰۰ تومان هم گذشت. به معنای ساده تر ۳۷۵۰۰ واحد پول کشور ایران معادل یک واحد پول کشور آمریکا است.

زمانی که سران دولت ایران گرفتار گذاشتن بار مسئولیت این بازار آشفته بر شانه های «استکبار جهانی و دولت های غربی» هستند، مردم انزجار خود از شرایط نابسامان را در فضاهای مختلف، از سایت های اینترنتی گرفت تا بازار تهران، نشان می دهند. نگرانی های مردم از آینده تجارت های کلان نیست. آنان از سخت شدن زندگی روزمره شان نگرانند.

محمود احمدی‌نژاد عصر سه‌شنبه (۱۱ مهر) در نشست خبری خود در مورد نوسانات بازار ارز این نوسانات را «مقطعی» و گذرا خواند. به‌زعم رئیس دولت دهم جمهوری اسلامی «نوسان بازار ارز به هیچ وجه به خاطر سیاست‌های اقتصادی دولت نیست. احمدی‌نژاد در عین حال «دشمن بیرونی و سودجویان داخلی» را عامل تلاطم بازار ارز دانست و افزود، به اعتقاد او «تحریم و جنگ ارزی عامل نوسان در بازار ارز» است.

صرافان و بازاریان تهران روز چهارشنبه دست به اعتصاب زدند و با راه انداختن تظاهرات به سقوط ۴۰ درصدی ارزش ریال در برابر ارزش دلار در عرض یک هفته اعتراض خود را به گوش مسئولان رساندند. شعارهایی علیه محمود احمدی نژاد و سیاست های اقتصادی وی از عمده شعارهای اعتراضی مردم بود. پلیس ضد شورش برای متفرق کردن تظاهرات کنندگان از گاز اشک‌آور استفاده کرد.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه و دادستان کل کشور، نیز روز دوشنبه در نشستی خبری از لزوم برخورد نیروهای امنیتی با «اخلالگران» بازار ارز سخن رانده بود. از سوی دیگر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از «دستگیری تعدادی در ارتباط با نوسانات ارزی» خبر داده است. محمدعلی پورمختار بررسی‌های این کمیسیون در مورد پرونده‌های اقتصادی و دست‌اندرکاران اخلال در بازار ارز تا دو هفته‌ی دیگر مشخص می‌شود.

اعمال تازه ترین دور تحریم های دولت های غربی علیه ایران به سبب برنامه هسته ای این کشور و تحریم خرید نفت از ایران سبب کاهش ارزش پول ایران شد که تنها پشتوانه اش نفت بود. یکی دیگر از دلایل این بازار آن بود که مردم با دیدگاه سرمایه گذاری برای آینده با شتاب به بازار هجوم برده و ارز خریدند. همین امر هم باعث پایین تر رفتن ارزش ریال شد.

با این وجود شاهین فاطمی، اقتصاددان در مصاحبه ای با دویچه وله گفت که اقتصاد ایران شرایطی شبیه زیمبابوه یا آلمان در زمان پس از جنگ دوم نمی شود. فاطمی بر این باور است: «ایران هنوز ۶۰ درصد درآمد نفت خود را دارد و اگر کوچکترین تفاهمی بشود و بتواند نفت خود را بفروشد، مفری خواهد داشت. برای آلمان در آن دوران هیچ راهی وجود نداشت و قرارداد ورسای این کشور را کاملا از پا انداخته بود. زیمبابوه هم چیزی برای ارائه نداشت. کار ایران به آنجا نمی‌کشد اما روشن است که تورم سرسام‌آوری در ماه‌های آینده در انتظار جامعه ایران خواهد بود. قیمت‌ها ترقی سرسام‌آوری خواهند کرد و این می‌تواند شرایطی مشابه زیمبابوه از نظر قیمت‌ها نه از نظر ارزش پول در ایران ایجاد کند.»