یک مطالعه افزایش میزان طلاق و کاهش ازدواج طی دو دهه گذشته را پیگیری کرد

افزایش میزان طلاق در ایران به 2.4 در صد طی نه ماه اخیر مقابل کاهش تعداد ازدواج به میزان 4.3 درصد

افزایش میزان طلاق در ایران به ۲٫۴ در صد طی نه ماه اخیر مقابل کاهش تعداد ازدواج به میزان ۴٫۳ درصد

بر اساس یک پژوهش جدید که وضعیت اجتماعی در ایران طی دو دهه گذشته را مورد بررسی قرار داد، «تسونامی» طلاق در این کشور، به علت افزایش تعداد طلاق که به یک مورد در هر سه دقیقه می رسد، جامعه ایران را تهدید به فروپاشی می کند. با توجه به آمار جدید، میزان طلاق به نسبت ۲٫۴ در صد افزایش یافت، در مقابل میزان ازدواج طی نه ماه گذشته در حدود ۴٫۳ درصد کاهش یافته است.

ایران به علت رکود اقتصادی و فشارهای بزرگ مالی که بر دوش خانواده ها سنگینی می کند، با بحران های اجتماعی رو به افزایشی مواجه است. بنا به گفته تحلیل گران ایرانی، افزایش موارد طلاق و کاهش میزان ازدواج یکی از بزرگ ترین خطرات بر ساختار جامعه ایران است ، چرا که دولت ایران در سال هایی اخیر به جای اهمیت دادن به امور شهروندان، به رویارویی با جامعه بین المللی مشغول بود.

علی خامنه ای رهبر ایران از افزایش میانگین طلاق و تعداد زندانیان در کشور ابراز تأسف کرده بود، و از دستگاه قضایی و دادگاه خانواده خواست پیش از صدور حکم طلاق، که صدور آن بین ۹ ماه تا دو سال طول می کشد، برای حل مسائل مورد اختلاف میان زوج ها میانجیگری و تلاش کنند.

این مطالعه جدید، که روز گذشته در یکی از روزنامه های ایران منتشر شد، بر اساس آمار صادره از «مرکز آمار» و «سازمان ثبت احوال» در کشور انجام شده است. در این مطالعه آمده است که از ماه مارس (فروردین ماه) ۲۰۱۴ تا ماه مارس ۲۰۱۵، تعداد ازدواج بیش از ۷۲۴ هزار مورد بود. در مقابل آن، موارد طلاق به ۱۶۳ هزار و ۵۶۹ مورد افزایش یافت. این آمار کاهش شدید موارد ازدواج از سال ۲۰۱۰ تا کنون را نشان می دهد.

در مقابل آمارهای منفی در مورد ازدواج، تعداد طلاق از ۳۷ هزار مورد در سال ۱۹۹۶، به ۱۶۳ هزار مورد در سال ۲۰۱۴ افزایش یافت که تقریباً چهار برابر شده است. بر اساس آمار سال ۲۰۱۴، ایران در هر ساعت شاهد ۸۲٫۶ مورد ازدواج و در مقابل یک مورد طلاق بوده است.

یکی از کارشناسان در امور حقوق بشر در جامعه شهید بهشتی پیش از این از «خطر بزرگی» که به علت افزایش میانگین طلاق و رواج یافتن «جشن های طلاق» در جامعه ایران را تهدید می کند هشدار داده بود، که باعث خشم محافل مذهبی و ملی در ایران شد.

بر اساس این مطالعه جدید، سرنوشت اکثر خانواده های جوان در سال چهارم پس از ازدواج به دلیل مشکلات اقتصادی و اجتماعی با طلاق به پایان می رسد.