بنا بر گزارش ناظران جنگ سوریه و خبرگزاری ها، گروه های معارض و جهادی سوری، دو روز پیش از آنکه مهلت توافق آنکارا و مسکو به سر برسد، سلاح‌های سنگین خود را از منطقه حائل در ادلب خارج کرده‌اند.

به گزارش الشرق الاوسط، خبرگزاری دولتی ترکیه ۱۶ مهر ماه به نقل از یک مقام دولت آن کشور گفته‌است مخالفان تحت حمایت آنکارا، تمامی سلاح‌های سنگین خود را، همان‌طور که در توافق پوتین و اردوغان تاکید شده بود، از منطقه حائل در ادلب خارج کرده‌اند.

خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از رامی عبدالرحمن، رئیس سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه، می‌گوید تحریر شام و «دیگر گروه‌های جهادی کم‌تر شناخته‌شده جنگ‌افزارهای سنگین خود را از بخش‌های گسترده‌ای از منطقه حائل غیرنظامی خارج کرده‌اند».

از سوی دیگر سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است نیز گزارش داده است گروه «تحریر حیات شام»، که پیشتر با نام‌های دیگر به عنوان شاخه‌ای از القاعده شناخته می‌شد، اقدام مشابهی را انجام داده‌است.

دیدبان حقوق بشر سوریه می‌گوید انتقال ادوات، عملا بی‌سروصدا، ولی از دو روز پیش آغاز شده بود و این ادوات از شمال حما و شرق ادلب خارج شده‌اند.

بر پایه بخشی از توافق میان رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین، منطقه‌ای عاری از سلاح‌های سنگین بین نیروهای اسد و شورشیان در فاصله‌ای بین ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر بین دو طرف تشکیل می‌شود و ترکیه مراکز نظارتی خود در ادلب را تقویت می‌کند.

مناطق شمالی در ادلب، واپسین مناطق سوریه هستند که همچنان به‌طور گسترده تحت کنترل شورشیان قرار دارند.

در حالی‌که دولت بشار اسد و نیروهای حامی آن آماده حمله به ادلب می‌شدند، و نهادهای بین‌المللی از جمله سازمان ملل در مورد پیامد‌های چنین حمله‌ای هشدار می‌دادند، رهبران ترکیه و روسیه، بر سر طرحی برای جلوگیری از نبرد به توافق رسیدند.

خبرگزاری اسوشیتدپرس نیز به نقل از ناجی مصطفی، سخنگوی «جبهه آزادی‌بخش ملی» که ائتلافی از شورشیان مورد حمایت آنکارا است، می‌گوید مخالفان اسد در ادلب، برای اجرای توافق پوتین-اردوغان به اتفاق نظر رسیده‌اند.

منطقه ادلب علاوه بر آن‌که شامل استان ادلب می‌شود، بخشی از حما و حلب را نیز در بر می‌گیرد.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید نیروهای ارتش ترکیه نیز در مراکز نظارتی در بخش‌های تحت کنترل شورشیان در ادلب و مناطقی از حلب مستقر شده‌اند.