توسعه اینترنت و موبایل-عکس تزیینی-خبرگزاری فرانسه

توسعه اینترنت و موبایل-عکس تزیینی-خبرگزاری فرانسه

تراژدی هواپیمای مالزیایی ناپدید شده و اظهار تاسف درباره سرنوشت سرنشینانش همچنان ادامه دارد. شاید بخش بزرگی از معمای بزرگ این هواپیما که بیش از یک هفته از گم شدن آن بدون دست یافتن به نشانه ای می گذرد، این است که کسی ناپدید شدن هواپیمای به این بزرگی را در این دوره نمی تواند باور کند. دوره ای که در آن رادارها و ماهواره ها و دوربین هایی که ۲۴ ساعته کار می کنند همه چیز را در نظر دارند.

بنا بر اطلاعات اعلام شده، این هواپیمای بزرگ به همراه سرنشینانش اندکی پس از پرواز به سوی مکان نامعلومی به مسیر خود ادامه داده است. این اطلاعات در حالی اعلام شده است که کسی نمی تواند درباره اتفاقات رخ داده با اطمینان اظهار نظر و یا حتى گمانه زنی کند.

در گذشته فجایع و حوادث بسیاری رخ می داد بدون آن که کسی از علل و یا سرنوشت این بلاها باخبر شود. در دنیای امروزی، حق دانستن یکی از امور بدیهی است، چرا که شناخت امور ضمن شرح علل امور به جوامع بشری کمک می کند تا با اتخاذ تدابیر پیشگیرانه یا اقدامات احتیاطی مناسب نسبت به حوادث از تکرار آن ها در آینده جلوگیری کنند. علاوه بر همه این ها کنجاوی بشر بیشتر از سابق شده است.

در این میان وب یا شبکه جهانی اطلاع رسانی بعد از گذشت تنها ۲۵ سال از پیدایش آن نقش برجسته ای در انقلاب بی سابقه تبادل دانش و اطلاعات در تاریخ بشر داشته است. این ابزار اطلاعاتی که توسط سر تیم برنادز- لی انگلیسی تبار اختراع شد نقش موثری در رونق کارها و فعالیت های ده ها یا حتی صد تریلیون دلاری ایفا کرد.

موسسات ارتباطاتی و کسب و کار در کمتر از نیم قرن به این اختراع مرتبط شدند. این ابتکار در واقع جهان موازی دنیای حقیقی و مادی قابل لمس ما خلق کرد که در آن می توان زندگی کرد.

همزمان با توسعه و پیچیده شدن هر پدیده ای ناگزیر نشانه های سوء استفاده از آن نیز به چشم می خورد. در مورد شبکه وب نیز این امر صدق می کند. این شبکه فرصت های عظیمی در عرصه های دانش بشری و ارتباطات و بازرگانی بین المللی در اختیار ما گذاشته است، اما در مقابل باندهای جنایت کار و سازمان های تروریستی و دزدان دریایی نیز با استفاده از این اختراع بشری فرصتی یافتند تا عملیات شرورانه خود را به شکل بی سابقه ای توسعه بخشند.

دستگاه های اجرای قانون و مبارزه با جرایم در همه کشورها به نوبه خود دست به اختراع ابزارهای نظارتی و کنترل بر شبکه اینترنت زدند، شبکه هایی که تعداد کاربران آنها به میلیاردها نفر رسیده است. این دستگاه ها خود نیز به دلیل شبکه وب نفوذ پذیرتر شدند.

نمونه این نفوذپذیری را در انتشار اسناد “ویکی لیکس” و “سنودن” دیدیم. شبکه اینترنتی انتقال چنین مقداری از اطلاعات با فشار دادن یک دکمه را امکان پذیر می کند. برای انتقال این اطلاعات در صورت عدم وجود شبکه وب به ناوگانی از کامیون نیاز داشتیم، موفقیت چنین عملیاتی نیز درصورتی امکانپذیر بود که کسی متوجه انتقال اسناد نمی شد.

انتشار این اسناد امری را ثابت کرد که همه می دانستند وجود دارد، اما نمی دانستند چنین ابعاد وسیعی دارد. همه چیز تحت کنترل و نظارت قرار دارد. تشدید نظارت گاه به گاه تعادل مورد نظر بین مبارزه با عملیات جنایت کارانه و احساس اعتماد مردم را مبنی بر حفظ حریم خصوصی آن ها را برقرار می کند. برقراری چنین تعادلی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، چرا که اعتماد مبنای استفاده کاربران از شبکه جهانی وب است.

در پی فقدان تعادل تیم برنادز لی هفته گذشته در طی اظهاراتی گفت برای تضمین آزادی و بی طرفی و فضای باز شبکه اینترنت نیاز به منشور کبیر شبیه به مگنا کارتا داریم که در قرن دوازدهم در بریتانیا صادر شد. گفته می شود این سند اولین منشور حقوق سیاسی در جهان است.

بدون شک تبعات منفی نقض حریم خصوصی کاربران در سال های گذشته نگرانی مخترع اینترنت را برانگیخته است. این پدیده همچنان در حال گسترش و تحول است. رسیدن به یک تفاهم جهانی به دلیل تفاوت های سیاسی و فرهنگی و ممنوعیت های متفاوت در جوامع مختلف بسیار دشوار به نظر می رسد، ولی این دشواری ها مانع برگزاری یک گفتگوی جهانی درباره روش های مدیریت این شبکه جهانی نمی شود. روش هایی که منجر به حفظ همزمان امنیت کاربران و جوامع بشری شود.