آیت الله خامنه ای دوست دارد تهران را “ام القرای” اسلام بداند. همانگونه که هوادارانش او را “ولی امر مسلمین جهان” می خوانند. تهران اما آن آرمانهشری که آیت الله خامنه ای و هواداران سرسختش می خواهند نیست. شهری که نه ظاهرش همچون شهرهای بزرگ اسلامی پراز گلدسته و گنبدهای مساجد است و نه اکثریت مردمانش چندان در قید اجرای سفت و سخت شریعت هستند. شاید از همین روست که شهردار تهران قصد دارد تا چهارصد مسجد و هشتصد گلدسته در تهران برپاکند همانگونه که پلیس گشت ارشاد چندسالی است که در تهران بسیار فعال است؛ یکی از مقامات گشت ارشاد چند سال پیش اعلام کرد که در یک سال نخست تأسیس این نهاد به بیش از نیم میلیون زن تهرانی برای رعایت حجاب اسلامی تذکر داده شده است.

وقتی نام استانبول و قاهره، دو کلانشهر خاورمیانه به گوش می رسد تصویری از مساجد باشکوه و قدیمی این شهرها نیز در ذهن ها پدید می آید. بر خلاف مصر و ترکیه، در ایران بیش از سه دهه است که روحانیون حکومت می کنند. اما چهره تهران مدرن است، چیزی که چندان با تصویری که سعی می شود از ایران ارائه شود هماهنگی ندارد. در حالی که در شهر استانبول – جایی که جهان اسلام و غرب به هم می آمیزد – بیش از چهار هزار مسجد وجود دارد در تهران این میزان کمتر از دو هزار مسجد است.

ایران در طول تاریخ طولانی خود پایتخت های بسیاری داشته است. تهران – به عنوان شانزدهمین پایتخت ایران – سیصد سال از عمر دارد اما از توسعه اش صد سال بیشتر نمی گذرد. صد سالی که از قضا مصادف شد با روی کار آمدن حکومت غربگرای پهلوی، درآمدهای سرشار نفت و مدرنیزاسیون ایران.

پس از وقوع انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ بر وسعت و جمعیت شهر افزوده شد. امروز تهران بیش از هشت میلیون نفر جمعیت را در خود جای داده است و تا دامنه های خوش آب و هوای کوه دماوند کشیده شده است. با اینکه در دوران پس از انقلاب تهران رشد و گسترش چشمگیری یافت اما سنگ پایه توسعه شهر همان چیزی است که پیش از انقلاب طرح ریزی شده بود.

شاید شگفت زده شوید از اینکه در اکثر مناطق تازه گسترش یافته تهران، مناطقی که در دوران حکومت اسلامی ساخته شدند، با تعداد بسیاری کمتری از مساجد برخورد می کنید در مقایسه با آن بخش هایی از شهر که در دوران حکومت پادشاهی و سکولار ایران ساخته شدند. هنوز هم زیباترین و بزرگترین مساجد شهر تهران، مساجدی هستند که پیش از انقلاب اسلامی ایران ساخته شدند. مسجدی که نام آیت الله خمینی را به آن داده اند و از زیباترین مساجد تهران محسوب می شود ۱۸۰ سال دارد. مسجد زیبای لرزاده ۸۰ ساله و مسجد شهید مطهری ۱۰۰ سال دارد، در حالی که نظام جمهوری اسلامی ۳۴ سال دارد.

با روی کار آمدن روحانیون در ایران، تلاش های گسترده ای برای ساخت و ساز مساجد در سراسر کشور آغاز شد. در تهران نیز طرح بلند پروازانه ای برای ساخت بزرگترین مسجد جهان پی ریزی شد. اینگونه بود که ۲۵ سال پیش ساخت مصلای تهران با ۶۵ هکتار مساحت در یکی از گرانبها ترین مناطق شمال تهران آغاز شد. مسجدی که می خواست یادگار حکومت جمهوری اسلامی باشد و به رغم هزینه های هنگفت همچنان تکمیل نشده است و انتظار نمی رود در سالهای آینده نیز کار ساخت آن به پایان برسد. برای مصلای تهران دو گلدسته به ارتفاع ۱۴۰ متر ساخته شده است. گلدسته هایی که گرچه در بسیاری از مناطق شهر می توان آنها را دید اما هنوز صدای اذان از آنها نمی آید.

عکس از خبرگزاری فارس

عکس از خبرگزاری فارس

مصلای تهران پس از سالها و با وجود تغییر پنج رئیس جمهور در ایران همچنان نیمه کاره مانده است، اما این امر موجب نشده است که شهردار اصولگرای تهران طرحی تازه برای تهران نریزد. او که از چهره های هوادار آیت الله خامنه ای است در مدیریت هشت ساله خود طرح های زیادی از جمله سینماها و پارک های مدرن، بزرگراهها و گسترش خطوط مترو در تهران انجام داده و این بار تصمیم گرفته است تا چهره تهران را اسلامی تر کند.

در تهران شایعه ای وجود دارد که یکی دو سال پیش هیئتی تُرک برای دیدار با شهردار تهران چند روزی را در پایتخت ایران سپری کردند. آنها در دیدار خود به شهردار گفته بودند که تهران چگونه شهر مسلمانی است که وقتی در آن به اطراف خود نگاه می کنی مناره و گلدسته ای نمی بینی، یا صدای اذان را نمی توان در بسیاری از مناطق شهر شنید.

گفته می شود از آن پس بود که محمد باقر قالیباف شهردار تهران برنامه ای برای ساخت چهارصد مسجد در تهران ریخت و علاوه بر آن اعلام کرد که می خواهند ۸۰۰ مناره در تهران بسازد. گرچه ظاهرا انتخابات ریاست جمهوری ایران و حضور شهردار تهران در قامت فردی مدرن و عملگرا موجب شد تا شهردار این برنامه خود را عقب بیندازد. آنگونه که برخی از خبرگزاری های ایران خبر داده اند بسیاری از این مناره ها قرار است که به صورت پیش ساخته، تولید و سپس در مساجد کنونی و مساجدی که ساخته می شوند برپا شوند هرچند اعلام نشده است که این مناره ها کجا ساخته می شوند و یا هزینه های آن چه میزان خواهد بود.

او چند روز پیش در دفاع از ساخت این تعداد مسجد و افزودن صدها مناره در تهران گفته بود که “افتخار من است که بچه مسجدی هستم و از سوم ابتدایی مکبر مسجد بودم.” او همچنین به انتقاداتی که نسبت به این طرح شده است اشاره کرد و به خود و حامیان خود توصیه کرد که “به عنوان بچه های وفادار به انقلاب و نظام باید مواظب باشیم که کسانی که می خواهند شیطنت کنند موفق نشوند و ما را از مدار کار و فعالیت دور نکنند.”

یک روزنامه نگار اصلاح طلب در تهران می گوید که گویی داستان اجباری شدن حجاب یکی دو سال پس از وقوع انقلاب ۵۷ در حال تکرار است. زمانی که روحانیون قدرت را در دست گرفتند زنان مجبور شدند چادر بر سر کنند. شهردار تهران نیز این روزها می خواهد با بودجه مردم چادری بر سر تهران بکشد و آن را مسلمان تر جلوه دهد.