تصاویر رهبران و بنیانگذاران اخوان المسلمین در دست طرفداران این گروه

تصاویر رهبران و بنیانگذاران اخوان المسلمین در دست طرفداران این گروه

عبد الستار حتیته و سوسن ابوحسین، قاهره– بدر عبد العاطی، سخنگوی وزارت امور خارجه مصر به الشرق الاوسط گفت: «وزارت خارجه مصر رییس دفتر حافظ منافع ایران در قاهره سفیر مجتبی امانی را برای تاکید بر لزوم پایبندی اعضای این دفتر به قوانین کاری احضار کرد.» عبد العاطی جزئیات بیشتری درباره این موضوع بیان نکرد، این در حالی است که منابع امنیتی در مصر به الشرق الاوسط گفتند که دستگاه های ذیربط اخیرا، ارتباطات زیادی بین دیپلمات های ایرانی در دفتر حافظ منافع ایران و عناصر وابسته به گروه اخوان المسلمین رصد کرده است. گروه اخوان المسلمین جزء سازمان های تروریستی در مصر به شمار می رود.

از سوی دیگر مجتبی امانی در گفتگو با مطبوعات محلی در قاهره گفت این دیدار در مقر وزارت خارجه مصر در چارچوب نشست های دوره ای و با هدف گفتگو بر سر همکاری بین دو کشور صورت گرفت.

علی رغم سفر محمود احمدی نژاد، رییس جمهور سابق ایران به مصر در دوران ریاست جمهوری محمد مرسی، روابط بین ایران و مصر ۳۳ سال است که به علت اختلاف مواضع سیاسی دو کشور درباره مسایل خاورمیانه قطع شده است.

عبد العاطی افزود: «احضار رییس دفتر حافظ منافع ایران در قاهره به وزارت خارجه مصر برای ابلاغ ملاحظاتی به وی درباره لزوم پایبندی هیئت ایرانی در قاهره به توافقنامه کاری با توجه به قوانین کار دیپلماتیک انجام شده است.» عبد العاطی جزئیات بیشتری درباره موارد خاصی که هیئت دیپلماتیک ایرانی از آن سرپیچی کرده، ارائه نداد.

منابع امنیتی در پاسخ به سوال الشرق الاوسط در این باره اعلام کردند که ارگان های ذیربط افزایش ارتباطات بین دیپلمات های دفتر حافظ منافع ایران در قاهره و عناصر اخوان المسلمین ر مشاهده کرده اند. ماهیت ارتباطات انجام شده نوعی دخالت در امور داخلی مصر به شمار می رود.

منابع امنیتی در ادامه اشاره کردند: «مصر در سال ۲۰۱۱ یک دیپلمات ایرانی کارشناس در امور امنیتی در مقر هیئت ایرانی در قاهره را از این کشور اخراج کرد. این دیپلمات در دیدارهایی با گروه های مصری در قاهره و سینا و اسوان شرکت کرده بود.» منابع امنیتی خاطرنشان کردند: «اخیرا، برخی دیپلمات های ایرانی تلاش می کردند ضمن دیدار و ارتباط با اعضای اخوان المسلمین و اسلام گرایان تندرو و هوادار مرسی، رییس جمهور سابق در قاهره و سایر استان ها فعالیت های دیپلمات اخراج شده را از سر بگیرند.»

در سال ۲۰۰۱ ده ها تن از اسلام گرایان تندروی مصری که در جریان حمله نیروهای بین المللی به افغانستان از این کشور گریختند به ایران پناه آوردند و پس از دریافت کمک از ایران به مدت چندین سال در ایران سکونت گزیدند. این افراد بعد از ایران عازم ترکیه و پاکستان و کشورهای دیگر شدند. آنان بر اثر سقوط رژیم حسنی مبارک و رسیدن اسلام گرایان به قدرت دوباره به مصر بازگشتند.

یک مقام دولت مصر به الشرق الاوسط گفت: «مرسی، رییس جمهور سابق مصر تلاش کرد تا روابط با ایران “کشوری که از قاتل رییس جمهوری انور السادات قدردانی کرد” از سر گرفته شود، اما ارگان های مستقل در کشور مانع از سرگیری روابط بدون ایفای شروطی از سوی ایران شدند. یکی از شروط این بود که ایران در امور کشورهای عربی و به ویژه کشورهای خلیج دخالت نکند.»
در رابطه با تحولات مصر، روزسه شنبه ۱۵ آوریل، انفجار در یک محل پر رفت و آمد در استان الجیزه، منجر به زخمی شدن دو نفر از نیروهای پلیس شد. این در حالی است که محمد ابراهیم، وزیر کشور مصر گفت گروه اخوان المسلمین روزنامه نگاران و خبرنگاران را مورد هدف قرار می دهند تا بین رسانه های گروهی و ارگان های امنیتی اختلاف بیاندازند.

پس از برکناری محمد مرسی، رییس جمهور سابق مصر در ژوئیه گذشته، اقدامات خشونت آمیز و انفجارهایی که نیروهای انتظامی و ارتش و مقرهای امنیتی را مورد هدف قرار می دهند، افزایش یافته است. دو روز گذشته در طی اقدامات خشونت بار بین دانشجویان اخوانی و نیروی پلیس در دانشگاه قاهره، یک دانشجو کشته و دو روزنامه نگار زخمی شدند.

دانشجویان وابسته به گروه اخوان المسلمین دست به تظاهرات در دانشگاه ها زدند. تظاهرکنندگان خواستار بازگشت مرسی به قدرت شدند و شعاراتی در محکومیت حکومت کنونی سر دادند. در دانشگاه المنصوره نیز درگیری های شدیدی بین دانشجویان وابسته به اخوان المسلمین و مخالفانشان صورت گرفت که منجر به مجروح شدن ۱۲ تن شد. حال یکی از آنها وخیم گزارش شده است.
در دانشگاه الازهر دانشجویان دختر وابسته به اخوان المسلمین در طی تظاهراتی از وسایل آتش بازی استفاده کردند و در اعتراض به اخراج ۲۷ دانشجوی وابسته به اخوان المسلمین زنجیره انسانی تشکیل دادند.

از سوی دیگر وزیر کشور مصر از خبرنگاران خواست تا «در پوشش خبری تظاهرات گروه تروریستی اخوان المسلمین احتیاط تام را رعایت کنند.»

این در حالی است که یک منبع نظامی منکر آن شد که گروه “انصار بیت المقدس” مناطق شمال سینا را در کنترل خود در آورده، و گفت امنیت و ثبات در همه شهرهای شمال سینا برقرار است.