مرگ مرموز ملا عمر از سال ۲۰۱۳ در بیمارستانی در کراچی… پیش بینی شکاف در جنبش

ملا محمد عمر رهبر جنبش طالبان

ملا محمد عمر رهبر جنبش طالبان

کاخ سفید و اطلاعات افغانستان، هر دو مرگ ملا محمد عمر، رهبر جنبش طالبان را تأکید کردند. ملا عمر که بیش از دو سال است در شرایطی مرموز در بیمارستانی در پاکستان فوت کرده است، دومین فرد تحت تعقیب از سوی ایالات متحده آمریکا، پس از اسامه بن لادن رهبر سابق سازمان القاعده بود.

اریک شولتز، سخنگوی کاخ سفید گفت: «واشنگتن از گزارش های مرگ ملا عمر اطلاع دارد و آن ها را گزارش هایی «معتبر» می داند. این گفته کاخ سفید پس از تأکید حسیب صدیقی، سخنگوی اطلاعات افغانستان، درباره خبر فوت ملا عمر است، که گفت: «ملا عمر در ماه آوریل (اردیبهشت ماه) سال ۲۰۱۳، در یکی از بیمارستان های کراچی در شرایط مرموزی فوت کرده است.

منابع آگاه افغانستانی به «الشرق الأوسط گفتند: «سه رهبر برجسته برای جایگزینی ملا عمر کاندید هستند. اولین آن ها ملا سردار یعقوب، پسر ملا عمر است که از یک مدرسه دینی در شهر کراچی پاکستان فارغ التحصیل شده است. نامزد دوم ملا اختر منصور، معاون اول رهبر جنبش است که از فرصت های خوبی برای رهبری طالبان نیز برخوردار است. اما سومین نامزد، ملا ذاکر قیوم، فرمانده نظامی میدانی طالبان است که از بازداشت شدگان سابق زندان گوانتانامو بود و مدیر عملیات نظامی کنونی در افغانستان است.

این در حالی است که ایجاد شکاف های بزرگ در صفوف جنگجویان طالبان، پس از تأیید خبر مرگ رهبر آن ها، دور از ذهن نیست. امری که منجر به تغییر گرایش ها و پیوستن برخی ها به سازمان داعش خواهد شد که جنگجویان جدیدی را در سه ایالت افغانستان در شمال و شرق این کشور به خدمت گرفته است.

این بار اولی نیست که خبر مرگ ملا عمر، بنیانگذار واقعی جنبش طالبان و رهبر آن که به «امیر المؤمنین» ملقب است، منتشر می شود. زیرا پس از متواری شدن او پس از حمله آمریکا به افغانستان، در پی حملات ۱۱ سبتامبر (شهریور) ۲۰۰۱، بارها خبر مرگ او منتشر شده است.

ملا عمر که به «مجاهد» نیز ملقب است، در سال ۱۹۶۰ در خانواده ای پشتون در روستای «چاه همت» واقع در بخش «خاکریز» در ایالات قندهار در جنوب افغانستان به دنیا آمد.