مردم در در طرابلس لبنان پس از درگیری ها بین سربازان لبنانی و نیروهای مسلح اسلامگرا– عکس از رویترز

مردم در در طرابلس لبنان پس از درگیری ها بین سربازان لبنانی و نیروهای مسلح اسلامگرا– عکس از رویترز

بیروت، الشرق الاوسط – به گفته منابع محلی، پس از آزادی شهر بندری طرابلس لبنان از کنترل نیروهای داعش، ده ها جنگجوی اسلامگرا همچنان در مخفی گاه های خود در این شهر به سر می برند.

یک مقام نظامی آگاه لبنان که خواست نامش فاش نشود به الشرق الاوسط گفت که حدود ۵۰۰ جنگجوی اسلامگرا در درگیری چهار روزه در مقابل نیروهای امنیتی و ارتش لبنان حضور داشته اند.

به گفته این منبع نظامی، دست کم ۴۰ درصد از این نیروهای اسلامگرا در جریان این درگیری کشته شده اند، در حالی که ۱۹۰ نفر از آنها که اغلب نیروهای گروه داعش بوده اند، توسط نیروهای لبنانی به اسارت درآمده اند.

نیروهای ارتش لبنان به تلاش برای یافتن ۱۵۰ جنگجوی اسلامگرای دیگر وابسته به گروه های مختلف اسلامگرا در داخل و اطراف طرابلس ادامه می دهند.

این مقام نظامی لبنانی گفت: «اکثر نیروها [ی داعش] ظاهرا از شهر [طرابلس] گریخته اند و مابقی آنها در محله های این شهر مخفی شده اند.» وی افزود که نیروهای اسلامگرا چه آنهایی که در داخل طرابلس هستند و چه آنهایی که گریخته اند احتمالا درصدد فرار از مرز به سوریه و پیوستن به صفوف گروه داعش در آنجا هستند.

در همین حال منابع اسلامگرا نیز که خواستند نامشان فاش نشود خاطرنشان کردند که بسیاری از این اسلامگرایان ساکنان خود طرابلس هستند. یکی از منابع گفت: «خروج جنگجویان از طرابلس پایان مساله نیست.» وی هشدار داد که این جنگجویان ممکن است بخواهند بلافاصله پس از خروج نیروهای ارتش لبنان که به این بندر استراتژیک اعزام شده اند، بازگردند.

اقدامات داعش برای تصرف شهر طرابلس آخرین نمونه ای است که نشان می دهد چگونه مناقشه در طول مرز سوریه بر کشور مدیترانه ای لبنان، که به صورتی فزاینده تلاش می کند خود را از مناقشه سوریه دور کند، تاثیر می گذارد.

سعد الحریری رهبر جنبش المستقبل و نخست وزیر سابق لبنان روز سه شنبه درخواست کرد که لبنان خود را از مناقشه سوریه جدا کند.

حریری در بیانیه ای گفت: «وقایع در حال گسترشی که این روزها در دره بقاع، طرابلس، عکار، مینیه، دانیه و جاهای دیگر شاهد هستیم، نمونه ای کوچک از آتشی بزرگ است که در سوریه شعله ور شد.»

وی از سنی های میانه روی لبنان خواست با یکدیگر همکاری کنند و جهادگری افراطی را که توسط گروه داعش و مانند آن شیوع می یابد، رد کنند.

وی گفت: «همه درخواست ها برای فرار از ارتش و تحریک جوانان سنی، به ویژه برای خروج از پست ها و پیوستن به سازمان های مسلح در لبنان یا در خارج، محکوم است و رد می شود.» وی همچنین درباره «توطئه های مشکوک» برای جایگزین شدن کشور لبنان با «کشورهای کوچک بر مبنای فرقه گرایی» هشدار داد.