لندن: عبیر مشخص

دلیلی جز عشق به هنر ونسان ون گوگ نقاش نامدار هلندی نمی‌تواند باعث جذب دوستداران آثار وی برای بازدید از نمایشگاه این نابغه دیوانه شود.
به گزارش الشرق الاوسط، این هنرمند هلندی که کارش تأثیر گسترده‌ای بر هنر قرن بیستم داشت، قابلیت جذب مخاطب را دارد. وی این توانایی را نیز دارد که با ضربه‌های قلم موی آغشته به رنگ بر تابلو و حرکت مواج آن باعث لذت بردن مخاطبی شود که آثار او را تماشا می‌کند.
در واقع هواداران وی اگر بشنوند که تابلوی «گل‌های آفتابگردان» وی دیگر از جایگاه اصلی آن در موزهٔ ون گوگ به هیچ کشوری منتقل نخواهد شد، قطعاً ناراحت خواهند شد.
روز گذشته خبرگزاری‌ها عنوان کردند که موزه تصمیم گرفته‌است این تابلو به دلیل وضعیت نامناسب آن به هیچ موزهٔ جهانی دیگری امانت داده نشود.
این تابلو طی عملیاتی ۶ هفته‌ای ترمیم شد و تحقیقات حاکی از آن بود این تابلو که قدمتی ۱۳۰ ساله دارد قدرت و تحمل جابه جایی را ندارد.
موزه نیز اعلام کرد این تابلو برای منافع نسل‌های آینده در آمستردام باقی خواهد ماند.
اکسل روجار مدیر موزه نیز عنوان کرد: بعد از بررسی تابلو مشخص شد که لایه‌های رنگ آن ثابت است اما به میزان رطوبت و حرارت هوا حساس است.
وی افزود: بدین معنی است که این تابلو باید حتی الامکان کمتر جابجا شود و در معرض تغییرات آب و هوایی قرار نگیرد بنابراین تصمیم گرفتیم آن را به موزه‌های دیگر امانت ندهیم.
گفتنی است که این تابلو تاکنون زیاد جابجا نشده‌است و تعداد دفعات انتقال آن به دیگر موزه‌ها در طی ۴۶ سال فقط ۶ بار بود که آخرین بار در سال ۲۰۱۴ به لندن بود تا در کنار تابلوی دیگری از مجموعه تابلوهای «آفتابگردان» در نشنال گالری لندن به نمایش گذاشته شود.
این تابلو قرار است در ۲۲ فوریه آینده در کنار مجموعه تابلوهای دیگر در نمایشگاهی تحت عنوان «ون گوگ و گل‌های آفتابگردان» با شرایط خاصی از جمله نور کم در معرض نمایش عموم قرار بگیرد و جزئیاتی در خصوص وضعیت و ترمیم آن به بازدید کنندگان ارائه شود.
از جمله نتایجی که در حین عملیات ترمیم تابلو به دست آمد جزئیاتی دربارهٔ نوع مواد استفاده شده در آن است که از جملهٔ آنها نوع پارچهٔ کتانی است که ون گوگ از آن استفاده کرده و تاریخ دقیق (ژانویهٔ ۱۸۸۹) است که این تابلو را کشیده‌است؛ و اینکه وی برای کشیدن آن از تابلوی دیگری از مجموعه تابلوهای «آفتابگردان» که سال پیش از آن کشیده بود و در نشنال گالری لندن موجود است، الهام گرفته بود.
وَنسان ون گوگ یا آن گونه که در زبان هلندی خوانده می‌شود فینسِنت فان خوخ، نابغه نقاشی بود که در سن ۳۷ سالگی خودکشی کرد و بسیاری او را دیوانه می‌پنداشتند.