اوباما گفت که شریک نگرانی های پادشاه عربستان در خصوص وضعیت سوریه و یمن است… بر همکاری دو کشور علیه تروریسم تأکید کرد

ملک سلمان به هنگام دیدار با باراک اوباما در دفتر وی در کاخ سفید – عکس از آسوشیتد پرس

ملک سلمان به هنگام دیدار با باراک اوباما در دفتر وی در کاخ سفید – عکس از آسوشیتد پرس

ملک سلمان بن عبد العزیز پادشاه عربستان طی دیدار روز گذشته خود با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید تأکید کرد که روابط عربستان سعودی با ایالات متحده برای جهان و منطقه خاورمیانه سودمند است. وی گفت که عمداً ایالات متحده را به عنوان اولین سفر رسمی انتخاب کرده است.

مللک سلمان طی این دیدار تأکید کرد که آن چه برای عربستان سعودی حائز اهمیت است، ثبات منطقه و خدمت به مردم منطقه عربی است. وی گفت: «ما روابط خود را با ایالات متحده برای جهان و همچنین منطقه سودمند می دانیم… ما همیشه بر آن تأکید داریم و می خواهیم که همیشه بین ما روابط قوی و همکاری در تمامی زمینه ها وجود داشته باشد».

ملک سلمان با تأکید بر این که برای روابط در تمامی زمینه ها، از جمله زمینه اقتصادی، باید همکاری وجود داشته باشد، گفت که این امر منافع مشترکی را در تمامی سطوح به ارمغان خواهد آورد.

پرزیدنت اوباما به نوبه خود گفت که در توجه جدی و نگرانی های ملک سلمان در مورد وضعیت منطقه، به ویژه یمن و سوریه شریک است، بخصوص در یمن که به یک دولت پایدار و مؤثر نیاز است تا بحران انسانی موجود کاهش یابد. وی بر ادامه همکاری بین عربستان سعودی و آمریکا در نبرد علیه تروریسم، از جمله مبارزه با سازمان افراطی داعش تأکید کرد.

اوباما گفت که پادشاه عربستان سعودی به فراهم سازی آینده ای درخشان برای جوانان عربستان سعودی علاقمند است، و او با پادشاه در این امید و آرزوها سهیم است. اوباما طی استقبال از پادشاه عربستان سعودی افزود: «نشست، برای پرداختن به اقتصاد جهانی، مسائل مربوط به انرژی، تعمیق روابط در زمینه انرژی پاک و تغییرات آب و هوا و آموزش و پرورش یک فرصت است ».

بنا به گفته مقامات آمریکایی، مسئله توافق هسته ای با ایران و نحوه مقابله با فعالیت های ایران برای از بین بردن ثبات در منطقه خاورمیانه در رأس مذاکرات بین ملک سلمان و پرزیدنت اوباما بود. بحران سوریه و اوضاع یمن نیز بخش مهمی از مذاکرات را به خود اختصاص داد.

مقامات آمریکایی به «الشرق الأوسط» گفتند که پرزیدنت اوباما علاقمند به کاستن نگرانی های عربستان سعودی درباره نفوذ ایران و دخالت های آن در منطقه بود و بر تعهد ایالات متحده به وادار کردن ایران برای اجرای تعهدات خود، و منع آن از به دست آوردن سلاح هسته ای تأکید کرد. پرزیدنت اوباما همچنین متعهد شد که کشورش بر امنیت منطقه خلیج و سرعت بخشیدن به ارسال محموله های تجهیزات نظامی آمریکایی به منطقه بر طبق توافق نامه های انجام شده بین دو طرف پایبند است.

پرزیدنت اوباما بعد از ظهر دیروز در دفتر خود در کاخ سفید با ملک سلمان و هیئت همراه وی دیدار کرد. رهبران نشست دوجانبه ای را برگزار کردند که از جانب آمریکا، جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا و سوزان رایس مشاور امنیت ملی و جان کری وزیر خارجه ، و از جانب عربستان سعودی، شاهزاده محمد بن سلمان معاون دوم رئیس شورای وزیران و وزیر دفاع، و همچنین عادل الجبیر وزیر خارجه شرکت داشتند.

ملک سلمان بعد از ظهر دو روز پیش در مقر اقامت خود با جان کری وزیر خارجه آمریکا دیدار کرده بود و روابط دو جانبه بین دو کشور و مسائل مهم در منطقه خاور میانه را مورد تبادل نظر قرار داده بود.

شاهزاده عبدالله بن فیصل بن ترکی، شاهزاده محمد بن سلمان جانشین ولیعهد و معاون دوم رئیس شورای وزیران و وزیر دفاع، دکتر مساعد بن محمد العیبان عضو مجلس وزرا، دکتر ابراهیم بن عبد العزیز العساف وزیر دارایی، دکتر توفیق بن فوزان الربیعه وزیر بازرگانی و صنایع، عادل بن زید الطرفی وزیر فرهنگ و اطلاع رسانی، عادل بن احمد الجبیر وزیر خارجه، خالد العیسی رئیس دربار سلطنتی، مهندس خالد بن عبد العزیز الفالح وزیر بهداشت و خالد بن علی الحمیدان رئیس سازمان اطلاعات عمومی در این دیدار حضور داشتند.