ملاله یوسف‌زی نوجوان پاکستانی و کایلاش ساتیارتی وکیل هندی برنده جایزه صلح نوبل 2014 شدند - خبرگزاری عکس اروپایی

ملاله یوسف‌زی نوجوان پاکستانی و کایلاش ساتیارتی وکیل هندی برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۱۴ شدند – خبرگزاری عکس اروپایی

کمیته نوبل در نروژ امروز جمعه، ۱۸ مهرماه، اعلام کرد ملاله یوسف‌زی نوجوان پاکستانی و کایلاش ساتیارتی وکیل هندی برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۱۴ شدند.

با این اعلام این خبر، ملاله، فعال اجتماعی پاکستانی، با ۱۷ سال سن جوان‌ترین شخصیتی است که برنده جایزه صلح نوبل را دریافت می کند.

کمیته جایزه نوبل روز جمعه در بیانیه‌ای که به همین مناسبت منتشر کرد می‌گوید که این دو نفر را به دلیل «تلاش‌ آنها در راه برطرف ساختن سرکوب کودکان و نوجوانان و احقاق حق تحصیل برای تمام کودکان» انتخاب کرده است.

ساتیارتی، وکیل ۶۰ ساله هندی، پیرو سنت مهاتما گاندی است و اعتراض‌های مسالمت‌آمیز بسیاری علیه استثمار کودکان برگزار کرده است.

ساتیارتی جایزه صلح نوبل را تجلیل از همه کودکانی خواند «که هنوز در بردگی رنج می‌کشند، به کار گمارده شده و یا قاچاق می‌شوند.»

ملاله یوسف‌زی در مهرماه سال ۱۳۹۱ هدف حمله طالبان پاکستان قرار گرفت. وی از یازده سالگی در اعتراض به تصمیم طالبان بر منع تحصیل دختران در سوات پاکستان، نوشتن یادداشت‌هایی روزانه را آغاز کرد که طی آن وضعیت خود را بازگو می کرد. در این یادداشت های روزانه و هدفمند، ملاله از حق تحصیل دختران دفاع می‌کرد.

حمله به این نوجوان پاکستانی با واکنش‌های گسترده‌ای در پاکستان و دیگر کشورهای جهان روبه‌رو شد.

از سال ۱۹۰۱ تا ۲۰۱۳ کمیته نوبل به ۹۴ نفر جایزه صلح نوبل را اهدا کرده است.

از این میان ۱۵ برنده جایزه نوبل صلح زن بوده‌اند. شیرین عبادی از ایران همین جایزه را در سال ۲۰۰۳ دریافت کرد.