نمایی از فرودگاه مهرآباد تهران - عکس از وبسایت شرکت فرودگاه های ایران

نمایی از فرودگاه مهرآباد تهران – عکس از وبسایت شرکت فرودگاه های ایران

یکی از مقامات صنعت هواپیمایی در ایران گفته است که هم اکنون روزانه ۹۰۰ هواپیمای خارجی از حریم هوایی ایران عبور می کنند که در تاریخ صنعت هوانوردی ایران بی سابقه است.

محمدعلی ایلخانی، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های ایران، روز یکشنبه در گفتگو با خبرگزاری رسمی ایرنا، «همکاری نیروهای مسلح با بخش خصوصی و صنعت هوانوردی» را زمینه‌ساز ارتقای سطح امنیت هوایی ایران خوانده و گفته است که پروازهای خارجی به دلیل چنین امنیتی، از فضای آسمان ایران استفاده می‌کنند.

در همین حال آنچه از اخبار و تحولات بر می آید آنست که این شرایط ناشی از بهبود مدیریت یا برنامه ریزی و یا نتیجه گیری از مذاکرات با طرف های خارجی نبوده است.

به نظر می رسد در پی گسترش ناامنی ها از سوریه به عراق و درگیری میان مردم جنوب و شرق اوکراین با ارتش این کشور و به ویژه پس از شلیک موشک به هواپیمای مسافربری مالزی، شرکت های هواپیمایی بین المللی ناچار شدند از آسمان ایران برای عبور هواپیماهای خود استفاده کنند و این امر، افزایش قابل توجه درآمد این بخش از صنعت هواپیمایی ایران را به همراه داشته است.

آقای ایلخانی همچنین گفته است که اقداماتی برای ارتقای سطح ایمنی در آسمان ایران در حال انجام است، از جمله برای تامین بخشی از نیازمندی‌های صنعت هوانوردی ایران در سال جاری، با یک شرکت سازنده دستگاه‌های نظارتی، رادار و سوئیچینگ مذاکره شده است.

آقای ایلخانی ماه پیش هم گفته بود که با تصویب شورای عالی امنیت ملی ایران و نامه‌نگاری این نهاد با ستاد نیروهای مسلح مناطق ممنوعه پروازی در ایران از ۲۶۱ مورد به پنج منطقه کاهش می یابد.

وی گفته بود: «کاهش مناطق ممنوعه پروازی از یک سو به گسترش ترافیک هوایی کشور منجر خواهد شد و از سوی دیگر در امنیت و ایمنی پروازها نقش مستقیم خواهد داشت.»

گفته می شود که سال گذشته ۴۳ میلیون مسافر از طریق فرودگاه‎های ایران جابجا شده‌اند که از این تعداد ۹ میلیون مربوط به پروازهای خارجی است.