بخشی از تاسیسات هسته ای ایران - عکس از رویترز

بخشی از تاسیسات هسته ای ایران – عکس از رویترز

یک مقام هسته ای ایران بار دیگر از خنثی شدن طرح خرابکاری در تاسیسات هسته ای این کشور خبر داده و گفته است که ایران اقدامات خارجی برای جاسوسی از این تاسیسات را خنثی کرده است.

معاون حفاظت و امنیت هسته ای سازمان انرژی اتمی ایران گفته که این طرح های خرابکاری از طریق ارسال تجهیزات معیوب برای تاسیسات هسته ای و نیز اقدامات سرویس های اطلاعاتی بیگانه در زمینه استخدام متخصصان هسته ای ایران صورت گرفته است.

اصغر زارعان این سخنان را روز سه شنبه در جریان بازدید گروهی از خبرنگاران خبرگزاری اسوشیتدپرس از تاسیسات هسته ای از سازمان انرژی اتمی ایران گفته است.

این مقام هسته ای ایران به نام کشورهایی که به گفته وی به جاسوسی یا خرابکاری در تاسیسات هسته ای این کشور اقدام کرده اند، اشاره نکرد اما گفت که سازمان های جاسوسی برای ایجاد ارتباط با متخصصان ایرانی در جریان بعضی سفرهای خارجی تلاش کرده اند.

وی از سوی دیگر تجهیزاتی را به خبرنگاران اسوشیتدپرس نشان داده که به گفته وی در برخی کشورهای غربی و آسیایی تولید شده اند و با هدف خرابکاری در تاسیسات هسته ای به ایران فرستاده شده اند.

آقای زارعان هفته پیش هم در مراسم افتتاح «نمایشگاه تخصصی مقابله با خرابکاری صنعتی» گفته بود که چند «بد افزار» قبل از افتتاح مرکز تبدیل دی اکسید اورانیوم به اورانیوم طبیعی در تاسیسات هسته ای ایران شناسایی و خنثی شده است.

این مقام هسته ای ایران در آن اظهارات، کشورهای بریتانیا، فرانسه، آلمان و آمریکا را متهم کرده بود که در «فرآیند خرابکاری صنعتی» ایران نقش دارند.

سال گذشته هم علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران از خنثی‌سازی چند خرابکاری هسته‌ای خبر داده و گفته بود: چهار نفر در جریان خرابکاری در یکی از مراکز هسته‌ای کشور، شناسایی و دستگیر شده اند.

در سال ۲۰۱۰ میلادی هم مرکز غنی سازی اورانیوم نطنز مورد حمله ویروس ˈاستاکس نتˈ قرار گرفت. حمله به شکل موقت سانتریفیوژهای سایت نطنز را از کار انداخت و برخی از کامپیوترهای تاسیسات هسته ای ایران نیز به ویروس آلوده شدند.

ایران تلاش کرده است تجهیزات مورد نیاز تاسیسات اتمی خود را از «بازار سیاه» تهیه کند. کشورهای غربی و اسرائیل نگران آن هستند که برنامه اتمی ایران اهدافی نظامی داشته باشد، اما ایران می گوید هدفش از این برنامه صلح آمیز است.