تصویری از پیونگ یانگ، پایتخت کره شمالی

تصویری از پیونگ یانگ، پایتخت کره شمالی

یکی از مقامات ارشد چینی روز یکشنبه به منظور گفتگو درباره مسائل مربوط به کره شمالی از جمله مذاکرات شش جانبه هسته ای به سئول پایتخت کره جنوبی رفته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، “یانگ جیه چی” عضو شورای دولتی و رایزن عالی امنیت سیاست خارجی چین برای گفتگو با مقامات ارشد امنیتی کره جنوبی به سئول رفته است.

انتظار می رود که نماینده ارشد چینی در این سفر درباره مذاکرات شش جانبه هسته ای کره شمالی گفتگو کند.

از سوی دیگر همزمان با درخواست کره شمالی، روسیه و چین برای ازسرگیری مذاکرات شش جانبه بدون هیچ پیش شرط، گلین دیویس نماینده آمریکا در امور کره شمالی قرار است ۱۹ تا ۲۵ نوامبر (۲۸ آبان تا ۴ آذر) به منظور گفتگو درباره برنامه هسته ای پیونگ یانگ، به منطقه سفر کند.

کره شمالی به تازگی آمادگی خود را برای بازگشت به توافق پارسال با آمریکا برای توقف برنامه هسته ایش در قبال دریافت کمک های غذایی اعلام کرده است. کره شمالی در سال ۲۰۰۹ اجرای این توافق را متوقف کرده بود.

آخرین دور مذاکرات ۶ جانبه بین کشورهای چین، آمریکا، روسیه، کره شمالی، کره جنوبی و ژاپن برای حل مساله هسته‌ای کره شمالی سال ۲۰۰۸ برگزار شد.

در این میان کره جنوبی هم ماه گذشته اعلام کرد در نظر دارد تحریمهای خود علیه کره شمالی را از میان بردارد.

کره جنوبی اعلام کرد که در حال بررسی لغو تحریم های اقتصادی، از جمله منع سرمایه گذاری و محدودیت های تجاری است که از سال ۲۰۱۰ میلادی، پس از غرق شدن یک ناو جنگی این کشور، بر کره شمالی اعمال کرده است.

حزب دمکرات مخالف دولت کره جنوبی از لغو تحریم های فوق پشتیبانی کرده و از دولت به دلیل اعمال تحریم ها انتقاد کرده است.

سئول در سال ۲۰۱۰ میلادی، حمله یک زیردریایی کره شمالی را عامل غرق شدن ناو جنگی کره جنوبی خواند. در این واقعه ۴۶ تن از ملوانان این ناو جنگی کشته شدند.