عربستان سعودی شدت گرفتن اقدامات اسرائیل را محکوم می کند… و بر کار مشترک بین کشورهای اسلامی تأکید می کند

پادشاه عربستان سعودی در جلسه شورای وزیران این کشور – عکس از خبرگزاری عربستان سعودی

پادشاه عربستان سعودی در جلسه شورای وزیران این کشور – عکس از خبرگزاری عربستان سعودی

شورای وزیران عربستان سعودی که روز گذشته به ریاست ملک سلمان بن عبد العزیز پادشاه این کشور، در ریاض تشکیل جلسه داد، مجدداً اقدامات اسرائیل بر ضد مردم فلسطین و ادامه تجاوز به مسجد الاقصی را محکوم کرد و تأکید کرد که عربستان سعودی برای فراهم کردن حمایت از مردم فلسطین و متوقف کردن تجاوز به آن ها، خواستار تحرک  جامعه بین الملل و به خصوص شورای امنیت شد. شورای وزیران همچنین تلاش مشترک اسلامی و هماهنگی بیشتر برای دفاع از منافع امت اسلام و پایان دادن به بحران هایی که در نتیجه تنش در برخی کشورهای عربی و برای اقلیت های مسلمان در جهان رخ داده است را خواستار شد.

در همین راستا، یک مقام فلسطینی پیش از دیدار جان کری وزیر خارجه آمریکا با محمود عباس رئیس تشکیلات خود گردان فلسطین گفت که سلطه فلسطین روی نقش کری حساب نمی کنند، زیرا او طرفدار اسرائیل است. واصل ابو یوسف،  عضو کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین به «الشرق الأوسط» گفت: «ما معتقدیم که این دولت نباید بر نظارت روند سیاسی تسلط داشته باشد، و این امر در را به روی ما باز می کند تا قضیه فلسطین را بین المللی کنیم».

از سوی دیگر، دولت اسرائیل روز گذشته و پس از کشتن یک اریتره ای در ایستگاه اتوبوس مرکزی در منطقه بئر السبع در پی حمله یک فلسطینی، خود را در وضعیت سردر گمی یافت.

پس از آن که مقامات اسرائیل و پلیس مرگ یک اریتره ای که در حمله مجروح شده بود را به دلیل اینکه چهره ای شبیه به عربی داشت نادیده گرفتند، شگفت زده شدند که او یک پناهجو بوده است که اتفاقی در محل وجود داشت. رسانه های اسرائیلی به پوشش دادن حوادث و پیامدهای «اعدام» مشغول شدند و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این کشور مجبو شد بگوید: «اسرائیل دولت قانون است و هیچ کسی نباید خودش قانون را به اجرا در آورد». این در حالی است که پلیس اسرائیل اعلام کرد که قصد دارد کسانی که در مرگ میلا اوبتوم اریتره ای دست داشتند را دستگیر کند.

در همین حال مقامات اسرائیل روز گذشته به جدا کردن شهرک های عربی در قدس از جمله شهرک العیسویه که یک زندان بزرگ دارد ادامه دادند اما ساخت دیوار حائل اطراف محله جبل المکبر را پس از جنجال و سرو صدا درمورد تقسیم بیت المقدس، متوقف کردند.