سربازان ترکیه در خودروهای زرهی در خیابان های شهر دیاربکر گشت می زنند – رویترز

سربازان ترکیه در خودروهای زرهی در خیابان های شهر دیاربکر گشت می زنند – رویترز

پس از حمله نیروهای داعش به شهر کردنشین کوبانی، رییس جمهور ترکیه و تنی چند از مقامات آمریکایی اعلام کردند، این شهر در آستانه سقوط قرار گرفته است.

حمله های داعش تا کنون به کشته شدن ۴۰۰ تن و آواره شدن هزاران تن انجامیده شده است. این حمله ها فشارهای مضاعفی بر ترکیه وارد کرده تا به ائتلاف بین المللی علیه داعش بپیوندد.

ترکیه اعلام کرده قصد دارد واشنگتن را تحت فشار بگذارد تا حملات هوایی شدیدتری علیه داعش اعمال کنند. رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه در تازه ترین اظهارات خود درباره داعش گفت: «بمباران ها تا این جا برای شکست نیروهای دولت اسلامی (داعش) کافی نبودند.»

وی که در کمپ آوارگان سوری در ترکیه سخن می گفت، تاکید کرد: «مشکل با داعش از طریق بمباران هوایی حل نمی شود. در حال حاضر کوبانی در آستانه سقوط است. ما به غرب هشدار داده بودیم. ما سه چیز می خواهیم: منطقه پرواز ممنوع، منطقه امن، آموزش مبارزان اعتدالگرای سوری.»

به گفته وی، ترکیه زمانی مداخله نظامی می کند که سربازان ترک حاضر در منطقه کوبانی احساس خطر کنند.

به گفته جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و احمد داوداغلو نخست وزیر ترکیه در روزهای اخیر دو بار با هم صحبت کرده و شرایط فعلی منطقه را بررسی کردند.

به گفته ساکی، یکی از مواردی که در این گفتگوها مطرح شده نقش مرزی ترکیه در مورد کوبانی بوده است.

وی گفت: «ترکیه مصمم است در این جریان نقشی بازی کند. همین امر صحبت های سازنده ای را در پی داشته است.»

اکنون با شدت گرفتن درگیری‌ها در این شهر مرزی، مقامات آمریکایی می‌گویند کوبانی «در آستانه سقوط» است. تلویزیون سی ان ان در خبری به نقل از «مقامات آمریکایی» اعلام کرد، هدف اصلی آمریکا آزادسازی شهر کوبانی از تصرف داعش نیست بلکه واشنگتن قصد دارد «تضعیف زیرساخت‌های داعش و تضعیف عملیاتی آن در عراق» را در اولویت قرار دهد.

سی ان ان بدون نام بردن از این مقامات اعلام کرد هدف راهبردی تر آمریکا آن است که رهبری داعش و پالایشگاه‌ها و زیرساخت‌های تحت کنترل این گروه را هدف قرار دهد تا در نتیجه توان عملیاتی داعش در عراق تضعیف شود.

خبرگزاری فرانسه نیز بامداد امروز چهارشنبه خبر داد که حملات هوایی آمریکا بامداد این روز در تپه‌های شرقی کوبانی آغاز شده‌است.