رضا نجفی سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به همراه تریو واریورانتا معاون مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در امور پادمان ها - عکس از خبرگزاری مهر

رضا نجفی سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به همراه تریو واریورانتا معاون مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در امور پادمان ها – عکس از خبرگزاری مهر

مقامات ایران در پی دو روز گفتگو در تهران با نمایندگان آژانس بین المللی انرژی اتمی، از نتایج این گفتگوها ابراز خرسندی کردند و از برگزاری دور بعدی گفتگوها در اوایل آبانماه خبر دادند.

رضا نجفی سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه در جریان مصاحبه مطبوعاتی، این گفتگوها را «بسیار سازنده، جدی، محتوایی و صریح» خواند و گفت: «‌در این دو روز تمامی مسایل فی مابین از جمله نحوه تکمیل دو اقدام عملی توافق شده و راههای پیش رو مورد بحث و بررسی قرار گرفت.»

تریو واریورانتا معاون مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در امور پادمان ها به همراه هیاتی از آژانس برای ادامه گفت وگوها در زمینه مسایل فیمابین دوشنبه شب وارد تهران شده بود.

ایران و آژانس در سومین گام همکاری های فنی برای حل و فصل ۵ موضوع تفاهم کرده بودند که ۲ موضوع آن در مهلت مقرر (بیش از یک ماه پیش) به نتیجه نهایی نرسید.

مقامات ایران می گویند این دو گام دیگر نیز که تاکنون شامل ١٣ اقدام عملی بوده به حل و فصل نهایی رسیده است.

به گفته بسیاری ناظران، به نظر می رسد همکاری های ایران و آژانس از هنگام آغاز ریاست جمهوری حسن روحانی سرعت یافته است، در همین حال یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ماه گذشته گفت که ایران یا باید برای شفاف سازی با آژانس همکاری کند یا چشم انداز حکمی متکی بر اطلاعات ناقص از جمله ادعاهای مربوط به جنبه های احتمالا نظامی برنامه اتمی اش را بپذیرد.

او گفت: “خیلی مهم است که ایران برای حل کلیه مسائل باقی مانده به موقع همه تدابیر عملی مورد توافق (با آژانس) را اجرا کند”.

آقای نجفی در پاسخ به سوالی درباره گزارش خبرگزاری رویترز در زمینه عدم صدور روادید توسط ایران به یکی از کارشناسان آژانس با تاکید بر اینکه ایران بر اساس مقررات آژانس هیچ تعهدی برای صدور روادید برای کارمندان آژانس ندارد، افزود:‌ حتی در خصوص بازرسان انتصابی نیز حق ایران برای رد آنها محفوظ است و ایران از این حق در گذشته استفاده کرده است.

به گفته آقای نجفی عدم صدور روادید برای عضو چهارم معرفی شده با تابعیت خاص که تنها کارمند است و بازرس انتصابی هم نیست حق حاکمیتی ایران است.

گفته می شود در سفر این هیأت به تهران، مقامات ایرانی بر اساس توافق‌نامه ژنو که در آذر ماه ۹۲ به امضای ایران و کشورهای ۱+۵رسید موظف بودند دسترسی این هیأت به کارگاه‌های مونتاژ سانتریفیوژ و کارگاه‌های تولید روتور سانتریفیوژ و تأسیسات ذخیره‌سازی را فراهم کنند.

از سوی دیگر رضا نجفی” سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشتر در گفتگو با ایرنا با اشاره به این سفر ضمن هشدار به آژانس درباره درز اطلاعات هسته ای ایران که در اختیار این نهاد سازمان ملل قرار گرفته گفته بود: «مساله مایه تاسف این است که حفظ اطلاعات طبقه بندی شده در آژانس دوباره رعایت نشده و در حالی که ایران و آژانس مشغول برنامه ریزی بودند، خبر آن توسط یک رسانه غربی منتشر شده است.»

وی تاکید کرده بود: «موضوع یکبار دیگر نگرانی ایران در مورد وجود جاسوسی در آژانس را تایید می‌کند.»

سفر این هیأت به تهران با انفجاری در شرق تهران همزمان شده بود که درباره علت، مکان دقیق و چگونگی آن اطلاعات زیادی در دسترس نیست.

سحام‌نیوز مدعی شده است که در این انفجار که ظاهرا در سایت نظامی پارچین رخ داد، دو نفر جان باختند و مردم که وحشت‌زده شده بودند به خیابان‌ها آمدند.

در همین حال سازمان صنایع دفاع وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این انفجار بر اثر آتش سوزی در یک کارگاه تولید مواد «ناریه» (آتش زا) در شرق تهران بوده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی است ایران در سایت «پارچین» فعالیت‌های هسته‌ای انجام می‌دهد اما ایران هرگونه فعالیت هسته‌ای در این مرکز را انکار می‌کند و می‌گوید «پارچین» فقط یک مرکز نظامی است و به این دلیل که در آن فعالیت‌های هسته‌ای انجام نمی‌شود، لازم نیست که دسترسی هیأت اعزامی به این تأسیسات را فراهم کند.