به «الشرق الأوسط» گفت که فتواهای «داعش» نشانی از دین ندارند

شیخ احمد الحداد مفتی دبی

شیخ احمد الحداد مفتی دبی

شیخ احمد الحداد، مفتی دبی، گفت جلوگیری از «مفتی غیر اخلاقی» وظیفه ولی امر است، بر این اساس که علت اصلی رنج بردن امت اسلامی و جهان از تروریسم، صدور فتواهای غیر طبیعی است که توسط افراد غیر متخصص و یا افراد غیر واجد شرایط صادر می شوند.

مفتی دبی تأکید کرد که فتواهایی که سازمان داعش صادر می کند، هیچ نشانی از دین ندارند، زیرا از کسانی صادر می شود که واجد شرایط صدور فتوا نیستند. وی گفت که جهان عرب و جهان اسلام نیازمند اصلاح مسیر فتوا است به طوری که بر اساس اصول فقهی تأیید شده توسط مذاهب چهارگانه بنا شده باشد.

شیخ الحداد، در حاشیه مشارکت خود در همایش دار الافتاء مصر، که اخیراً در قاهره پایتخت این کشور برگزار شده بود، در اظهاراتی به «الشرق الأوسط»، خواستار وضع کردن قوانین جهانی برای جرم شناختن فتواهای صادره از سوی افراد غیر متخصص شد و گفت: «دولت ها در کشورهای مربوطه باید همزمان از دین و دنیا حفاظت کنند، و سیاست به معنای مراقبت از منافع دین و دنیا به طور یکسان است، و از واجبات ولی امر این است که مفتی غیر اخلاقی، که صلاحیت فتوا ندارد را ممنوع کند، چرا که با نظرات غیر عادی و غیر معتبر خود مردم را فریب می دهد».