رتبه دوم برای بزرگترین هرم در گیزا مصر

انجمن توسعه گردشگری و میراث فرهنگی مصر اعلام کرد؛ معبد ابوسمبل واقع در جنوب اسوان این کشور، رتبه اول فهرست عجایب هفتگانه مصر باستان را به خود اختصاص داد.
به گزارش الشرق الاوسط، این فهرست که به همت کارگروهی به ریاست پرفسور احمد عوض، پژوهشگر علوم فلکی در آثار باستانی و معابد مصر باستان، تدوین شد، هفت بنای تاریخی مصر که در مهندسی نور خورشید و بازتاب آن در روزهای مشخصی از سال در درون این بناها به صورت بی‌نظیری رخ می‌دهد، بر حسب شگفتی‌شان، در این فهرست گنجانده شد.
طبق رده‌بندی جدید، هرم بزرگ گیزا در جایگاه دوم قرار گرفت، معبد کرناک در شرق اقصر سوم، سپس معبد ملکه هاتشپست به نام «صومعه دریا» در دشت غرب اقصر چهارم، معبد دندرا در غرب شهر قنا در رتبه پنجم، سپس معبد هابو غرب الاقصر ششم، و بالاخره معبد ادفو در شمال آسوان رده هفتم را به خود قرار دادند.
احمد عوض به خبرگزاری آلمان در این زمینه گفت: «این فهرست نتیجه یک کار سه ساله است که شامل نظارت و مستندسازی پدیده‌های نجومی در معماری مصر باستان در جایگاه و معابد است».
وی توضیح داد اعلام این فهرست به عنوان بخشی از تلاش‌ها جهت ارتقای «گردشگری علم نجوم» که اکنون در بسیاری از کشورهای جهان باب شده است.