بارونس سعیده وارثی معاون وزیر خارجه بریتانیا در اعتراض به سیاست‌های لندن در غزه کناره‌گیری کرد

بارونس سعیده وارثی معاون وزیر خارجه بریتانیا در اعتراض به سیاست‌های لندن در غزه کناره‌گیری کرد

بارونس سعیده وارثی، یکی از معاونان وزارت خارجه بریتانیا در اعتراض به سیاست‌های دولت این این کشور در ارتباط با بحران غزه از مقام خود کناره‌گیری کرده است.

بارونس وارثی، وزیر پاکستانی الاصل کابینه دیوید کامرون در امور ادیان و جوامع و معاون وزیر خارجه در امور روابط خارجی و کشورهای مشترک المنافع این خبر را در توییتر رسمی خود اعلام کرد و نوشت که «با نهایت تاسف» این تصمیم خود را به اطلاع آقای کامرون رسانده است.

در نامه استعفای او سیاست‌های دولت بریتانیا در قبال غزه «از نظر اخلاقی غیر قابل دفاع» توصیف شده است. او تاکید کرد «این سیاست‌ها در راستای منافع ملی بریتانیا نیست و تاثیری بلندمدت بر وجهه این کشور در داخل و خارج خواهد داشت.»

نیک کلگ معاون نخست وزیر بریتانیا در واکنش به استعفای وارثی خاطرنشان کرد اختلاف نظر بر سر بحران غزه در دولت بریتانیا مساله تازه و پنهانی نیست، «اما بارونس وارثی درباره این موضوع موضعی قاطع داشت.»

بارونس سعیده وارثی یکی از پنج دختر یک خانواده مهاجر پاکستانی است و اولین زن مسلمانی است به کابینه راه یافته بود. وی نماینده مجلس اعیان بریتانیا است که پیش از این رییس اداری حزب محافظه‌کار هم بوده است.

او تاکید کرد: «دیدگاه من این است که سیاست‌های ما در ارتباط با روند صلح خاور میانه به صورت کلی، و به تازگی رویکرد و لحن ما در قبال بحران غزه از نظر اخلاقی غیر قابل دفاع است، در راستای منافع ملی بریتانیا نیست و تاثیری بلندمدت بر وجهه خارجی و داخلی ما خواهد داشت.»

او همواره آشکارا آن چه در غزه می گذرد را محکوم کرده و خواهان اقدام موثرتر جامعه بین‌المللی برای پایان دادن به این بحران شده بود. وارثی حدود دو هفته پیش در توییترش نوشت: «کشتار غیرنظامیان بی‌گناه باید متوقف شود. آتش بس باید فورا برقرار شود. رهبران دو طرف باید به رنج مردم پایان دهند.»

سه روز بعد او در توییت دیگری نوشت: «ممکن است توجیه کشتار کودکان را متوقف کنید؟ سیاست‌های ما هر چه باشد نمی‌تواند توجیه‌کننده باشد، تنها تاسف آور است.»

وارثی تنها عضو حزب محافظه کار و منتقد علنی به سیاست های اسراییل نیست. برخی دیگر نمایندگان حزب محافظه‌کار بریتانیا نیز اقدامات اسراییل را نابجا خوانده و از موضع دیوید کامرون، رهبر حزب و نخست‌وزیر در قبال بحران غزه انتقاد کرده‌اند و از او خواسته‌اند موضع محکم تری در مقابل اسراییل در پیش بگیرد.

حملات اسراییل به غزه تا کنون بیش از ۱۸۰۰ کشته به جا گذاشته که بیشتر آنها غیر نظامی بوده‌اند. در طرف مقابل ۶۷ نفر کشته شده‌اند که اکثریت قریب به اتفاق آنها نظامی بودند.