تجمع اعتراضی علیه اسیدپاشی در اصفهان - عکس از ایسنا

تجمع اعتراضی علیه اسیدپاشی در اصفهان – عکس از ایسنا

در پی دستور آیت الله صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه ایران مبنی بر ماموریت غلامحسین محسنی اژه‌ای،
معاون اول این قوه برای رسیدگی به پرونده اسیدپاشی به زنان در اصفهان، آقای اژه ای روز یکشنبه عازم اصفهان شده است.

آقای صادق لاریجانی در حکمی که روز شنبه صادر شد از او خواسته است تا در اسرع وقت با حضور در استان اصفهان، موضوع اسیدپاشی در آنجا را بررسی و پیگیری کند.

بر اساس این حکم معاون اول رئیس قوه قضائیه موظف به نظارت بر تمام مراحل «شناسایی، تعقیب و رسیدگی» در این پرونده شده، اما در عین حال، تاکید شده است که اگر «کسانی بخواهند به بهانه این امر، امنیت و آرامش جامعه را به هم بزنند، باید توسط نیروهای امنیتی و انتظامی شناسایی و توسط دادستان حوزه قضایی مربوط تحت تعقیب قرار گیرند.»

معاون امنیتی وزارت کشور ایران پیش از این از تشکیل ستاد ویژه‌ای در دادگستری استان اصفهان برای بررسی مسائل قضایی این پرونده خبر داده بود.

در روزهای گذشته چند تجمع اعتراضی در اصفهان و تهران برگزار شده است، هرچند تازه‌ترین اقدام معترضان برای تجمع در اصفهان و نیز تجمع در مقابل ساختمان وزارت کشور در تهران با برخورد نیروهای امنیتی همراه بوده است.

در چند هفته گذشته، گزارش‌هایی غیررسمی درباره اسیدپاشی به زنان به ویژه توسط مردان موتور سوار در اصفهان منتشر شده بود تا اینکه مقامات پلیس وقوع دست کم چهار مورد اسیدپاشی را رسما تایید کردند.

به نوشته رسانه ها، اسیدپاشی در اصفهان،فضایی از رعب و وحشت را در این شهر ایجاد کرده است.

همچنین گفته شده که در پی این وقایع، بعضی زنان اصفهانی “خانه‌نشین” شده‌اند و از ترس اعمال مشابه به تنهایی از خانه خارج نمی‌شوند.

در این میان عبدالله محمود زاده، مسئول دفتر جانشینی فرمانده نیروی انتظامی ایران، روز پنجشنبه ۲۳ اکتبر ۲۰۱۴ گفت که عوامل اسید پاشی در اصفهان شناسایی شده اند اما آنها هیچگونه ارتباطی با موضوع بدحجابی نداشته اند.

پیش از این بعضی گزارش های تایید نشده حاکی از آن بود که افرادی که اقدام به اسید پاشی می کردند، زنان با پوشش نامناسب را هدف قرار می داده اند.

از سوی دیگر حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران روز شنبه، وزیران کشور، اطلاعات و دادگستری این کشور را مامور بررسی اسیدپاشی‌ها کرده است. طبق دستور آقای روحانی، اولین گزارش این سه وزیر روز یکشنبه در نشست هیات دولت ارائه خواهد شد.

در این میان ظاهرا مقامات ایران نسبت به نحوه پوشش رسانه ای این وقایع نیز نگرانی زیادی دارند به طوری که عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، روز شنبه، سوم آبان، در جمع خبرنگاران گفت: “با رسانه‌هایی که در ماجرای اسیدپاشی اصفهان اقدام به تشویش اذهان کردند، برخورد می‌شود.”

هفته گذشته آریا جعفری، عکاس خبرگزاری ایسنا در پی انتشار عکس‌هایی از یکی از تجمع‌های اعتراضی در اصفهان، بازداشت شده است.