معاون سابق نخست وزیر سوریه، قدری جمیل

معاون سابق نخست وزیر سوریه، قدری جمیل

الشرق الاوسط – بیروت – در مصاحبه ای اختصاصی با الشرق الاوسط، معاون سابق نخست وزیر سوریه، قدری جمیل ادعای آن که تصمیم داشته خود را به عنوان جایگزین بشار اسد میان مقامات روسیه معرفی کند، رد کرد.

رسانه ها گزارش دادند، معاون سابق نخست وزیر سوریه به خاطر آن که بدون اجازه با دیپلمات های خارجی از جمله دیپلمات های آمریکایی دیدار کرده بود، از سمتش اخراج شد.

جمیل در این باره به خبرنگار الشرق الاوسط گفت: «این موضوع هیچ وقت با من مطرح نشد و من هم اجازه نمی دهم این موضوع مورد بحث قرار گیرد. به نظر من این موضوعی است که باید در کنفرانس ژنو۲ مطرح شود.»

جمیل روز شنبه ۲۶ اکتبر در ژنو با رابرت فورد سفیر پیشین آمریکا در سوریه دیدار و گفتگو کرده بود. رسانه های ملی سوریه اعلام کردند که وی روز سه شنبه ۲۹ اکتبر از سمتش اخراج شد.

معاون سابق نخست وزیر سوریه ادعاها و گمانه زنی های رسانه ها مبنی بر تلاش وی برای معرفی خود به عنوان گزینه جایگزین برای بشار اسد را «غیرواقعی و بی اهمیت خواند»

با این وجود، جمیل از دولت اسد نیز انتقاد کرد که «رژیم می خواهد همه چیز را تحت کنترل خود درآورد،» و اضافه کرد سیاست فعلی سوریه «هیچ فرقی با یک حکومت تک حزبی ندارد.»

وی که عضو سابق حزب کمونیست سوریه است، ارتباطاتی قوی با سیاستگذاران مسکو دارد و همین امر به گمانه زنی ها دامن زد که ممکن است جمیل از دید مسکو، که یکی از پشتیبانان پرقدرت سوریه است، به عنوان جایگزین بشار دیده شود.

جمیل چنین ادعایی را رد کرد و تصریح کرد که وی با همه طرف های درگیر در بحران سوریه، از جمله آمریکا و روسیه، در تماس بوده است.

او جزو گروهی از سیاستمداران و احزاب مخالف در سوریه است که از پیوستن به شورش علیه دولت سوریه و بشار اسد رئیس جمهوری خودداری کرده است. دولت بشار در اقدامی با هدف دخالت دادن «مخالفان وطنپرست» در رژیم، پست های بالا را به مخالفان داد. با همین سیاست جمیل از سال ۲۰۱۲ تحت نخست وزیری ریاض حجاب معاون نخست وزیر و وزیر تجارت داخلی سوریه بود.

«رهبر جبهه مردمی برای تغییر و آزادی» می گوید که همیشه مخالف کناره گیری اسد بوده و آن را «آسیبی به منافع ملی» خواند و بر این باور است که چنین اقدامی «درهای گفتگو را می بندد.»

رژیم سوریه از تصمیم خود مبنی بر اخراج جمیل دفاع کرد و تماس های وی با دیپلمات های خارجی و غیبت از سمتش را پایه تصمیمشان خواند. جمیل چنین ادعایی را رد کرد و گفت: «ما جبهه سیاسی مخالف دولت هستیم که از ابتدا بدون هماهنگی با هیچ شخصی دیدارهایمان را ترتیب می دادیم.»

جمیل هر ارتباطی میان او و مقامات روسی و آمریکایی را رد کرد و گفت: «من تلفن ها و پیامهای تبریک دریافت کردم که از دوستانم در جبهه مخالف جدا شدم و به افراد وابسته به رژیم نزدیک تر شدم.»

وی درباره ژنو۲ گفت به این کنفرانس «بدبین» نیست و بر این باور است کنفرانس ژنو۲ «موفق خواهد شد سوریه را از این بحران خارج کند.»

جمیل در پاسخ به خبرنگار الشرق الاوسط مبنی بر شرکت کردن در کنفرانس ژنو گفت: «ذات نمایندگی ما در این کنفرانس هنوز مشخص نشده است اما ما تلاش می کنیم تا همه جبهه های مخالف را راضی کنیم نماینده ای در ژنو داشته باشند. نمایندگی ائتلاف ملی سوریه به تنهایی کافی نیست و آنها هیچ تفاوتی با کشور تک حزبی رژیم فعلی ندارند.»

وی افزود: «ما می خواهیم روی مجموعه ای از مخالفان کار کنیم که نماینده آینده سوریه باشند و هدف ما مانند مبارزان انقلابی آن است که به خونریزی ها پایان دهیم و سوریه را از وضعیت فعلی نجات دهیم. ما باید از راه گفتگو و مسالحه به عنوان راه خروج امن از شرایط فعلی استفاده کنیم.»

او افزود: «تکثرگرایی و ارتباط با همه طرف های مخالف و رژیم باید ادامه پیدا کند.»

جمیل گفت «نیمه دوم ماه نوامبر وقتی کارم در مسکو تمام شد به دمشق بر می گردم و به نقشم به عنوان نماینده مجلس و نماینده مردم سوری که به من رای دادند، ادامه می دهم.»