محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان - آسوشیتدپرس

محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان – آسوشیتدپرس

محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان، و عبدالله عبدالله، رییس اجرایی دولت وحدت ملی طی یک برنامه زنده تلویزیونی اعلام کردند که از دیروز ۳۰ نوامبر معاونان ارشد وزارت‌خانه‌ها، سرپرستی این نهادهای دولتی را به عهده خواهند گرفت.

رییس جمهوری افغانستان در عین حال گفت تنها سرپرست وزراتخانه‌هایی که قرار است در کنفرانس لندن شرکت کنند همچنان سرپرست این نهادها باقی خواهند ماند. اما غنی اسمی از این وزارتخانه‌ها نبرد.

ظاهرا سرپرست‌ وزارتخانه‌های امور خارجه، دارایی، دفاع و داخله، از جمله افرادی هستند که کماکان سرپرست آنها باقی خواهند ماند.

دیروز ۳۰ نوامبر دقیقا دو ماه از آغاز بکار دولت وحدت ملی و روزی که رییس جمهوری افغانستان همه وزرا را سرپرست اعلام کرد، گذشت. براساس قوانین افغانستان، هیچکس نباید بیش از دوماه سرپرست یک اداره باشد.

غنی گفت به دلیل رعایت قانون و پیروی از آن، «اعلام می‌کنم که از این پس سرپرستی امور وزارتخانه‌ها را معاونان ارشد به عهده خواهند داشت.» غنی و عبدالله همچنین اعلام کردند که بین دو تا چهار هفته آینده، اعضای کابینه جدید به مجلس نمایندگان معرفی خواهد شد.

رییس جمهوری افغانستان گفت که «تاخیر در اعلام کابینه، آنگونه که شایع شده به دلیل اختلافات میان من و آقای عبدالله نیست، بلکه، بررسی نامزدهایی که وجود دارد زمان می‌برد و ما متعهد به ایجاد کابینه‌ای کارا و موثر هستیم. در اداره کنونی افغانستان ادارات موازی زیادی وجود دارد که سبب تداخل کاری می‌شود؛ این مشکلات باید رفع شود و رفع این مشکلات به زمان نیاز دارد.»

او افزود، تلاش این است که در وزارتخانه‌های تخصصی و فنی افرادی معرفی شوند که شایستگی لازم را داشته باشند.
غنی همچنین اعلام کرد، توافقنامه امنیتی افغانستان با آمریکا و توافقنامه مشابه افغانستان با ناتو را نیز امضا کرده است. وی از مجلس نمایندگان و سنا که این توافقنامه‌ها را تائید کردند، تشکر کرد و آن را مطابق خواست مردم افغانستان و نیاز این کشور خواند.

رییس جمهور غنی به حوادث و ناامنی‌های اخیر نیز اشاره کرد و گفت و صلح و تلاش برای برقراری صلح دائمی، از اولویت های دولت وحدت ملی است اما او گفت تنها با کسانی گفت‌وگو خواهد کرد که مخالفان سیاسی نظام هستند، نه با کسانی که کل نظام افغانستان را قبول ندارند.

او به نیروهای امنیتی اطمینان داد که حمایت‌های بین‌المللی از آنها کماکان ادامه خواهد یافت و متحدان غربی افغانستان، در زمینه تامین نیازهای آموزشی، تجهیزات و مشورت‌دهی نیروهای امنیتی افغان را کمک خواهند کرد.

غنی همچنین افزود که او و عبدالله در کنفرانس ناتو در بروکسل که چند روز دیگر برگزار می‌شود، شرکت خواهند کرد و پس از آن برای شرکت در کنفرانس لندن به بریتانیا خواهند رفت تا روابط افغانستان با متحدان بین‌المللی را تقویت کنند.