یکی از آن ها سیف العدل مسؤل عملیات نظامی سازمان است

عکسی جدید از سیف العدل مسؤل نظامی سازمان القاعده

عکسی جدید از سیف العدل مسؤل نظامی سازمان القاعده

یک مقام آمریکایی تأکید کرد که تهران با سازمان القاعده معامله ای پنهانی انجام داده است که در آن رژیم ایران در ازای آزادی یک دیپلمات ایرانی که در یمن ربوده شده بود، اقدام به آزادی ۵ نفر از رهبران ارشد سازمان القاعده کرد که در ایران زندانی بودند.

بنا به گفته منابع آگاه، عملیات «تبادل اسرا» طی هماهنگی با شاخه سازمان القاعده در یمن، در ماه مارس (فروردین ماه) گذشته انجام شد. شاخه القاعده یمن در ماه جولای (تیرماه) سال ۲۰۱۳ ، نور احمد نیکبخت دیپلمات ایرانی را در صنعا پایتخت یمن ربوده بود. این معامله منجر به آزادی ۵ نفر از رهبران ارشد «القاعده»، از جمله سیف العدل، عضو مجلس شورای سازمان و مسؤل نظامی در آن شد که پس از کشته شدن اسامه بن لادن رهبر سابق «القاعده»، بر عملیات نظامی سازمان نظارت داشت.

این در حالی است که آزادی این رهبران، باعث انگیزه سازمان القاعده می شود که بسیاری از رهبران خود را در اثر حملات هوایی پی در پی از دست داده است و بسیاری از اعضای آن نیز به سازمان داعش پیوستند.

اما در حالی که تهران این معامله را تکذیب می کند، برخی منابع تندرو به «الشرق الأوسط» گفتند که سازمان القاعده بیانیه ای برای تأکید خارج شدن اشخاص تحت تعقیب صادر نکرده است، تا خروج کامل آن ها از مرزهای ایران در بلوچستان، و رسیدن آن ها به نوار مرزی بین افغانستان و پاکستان را تضمین کند.