حل و فصلی که به انتخاب داماد عون به عنوان فرمانده ارتش می انجامد

تجمع تظاهرکنندگان لبنانی در نزدیکی برج ایفل در پاریس در حالی که پرچم های کشور خود را برافراشته اند پلاکاردی با مضمون «بوی شما به پاریس رسید» در دست دارند – عکس از خبرگزاری فرانسه

تجمع تظاهرکنندگان لبنانی در نزدیکی برج ایفل در پاریس در حالی که پرچم های کشور خود را برافراشته اند پلاکاردی با مضمون «بوی شما به پاریس رسید» در دست دارند – عکس از خبرگزاری فرانسه

مسئله زباله ها که منجر به تحرکات مردمی در لبنان شد، موجب شد تا پرونده ریاست جمهوری لبنان، پس از یک سال و چهار ماه از خالی بودن این پست، گشوده شود. منابعی در جنبش «۱۴ مارس»، در اشاره به عبد الفتاح السیسی رئیس جمهور مصر، فاش کردند که برون رفتی برای خروج از بحران به روش «سناریوی السیسی»، در حال آماده سازی است که بر اساس آن جان قهوه چی، فرمانده ارتش، به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود.

این منابع به «الشرق الأوسط» گفتند : «پس از توافق هسته ای ایران با آمریکا، توافقی بین المللی برای انتخاب رئیس جمهور در لبنان انجام شد، و امروز در نتیجه جنبش اخیر مردمی مجدداً شعله ور شده است». آن ها افزودند که «سناریوی السیسی»، یعنی انتخاب کردن فرمانده ارتش به عنوان رئیس جمهور با تصمیمی بین المللی، تقریباٌ حتمی شده است، اما در حال حاضر جست وجو در برخی هشدارهای واقعی بر اساس تجربه های نا موفق قبلی لبنان، با فرماندهان سابق ارتش، متمرکز شده است که پس از رسیدن به مقام ریاست جمهوری، سلطه خود را بر ارتش از دست می دهند.

این منابع معتقدند که معامله پست ریاست جمهوری شامل جلب رضایت میشل عون، رئیس جریان ملی آزاد، می باشد که به کاندید شدن برای پست ریاست جمهوری پایبند است، و قرار است این جلب رضایت از طریق انتخاب سرتیپ شامل روکز، داماد عون، به عنوان فرماندهی ارتش، در مقابل رسیدن قهوه چی به ریاست جمهوری صورت پذیرد.

از سوی دیگر، منابع وابسته به تمام سلام، نخست وزیر لبنان، استعفای نهاد المشنوق و محمد المشنوق، وزرای کشور و محیط زیست را دور از ذهن دانستند. کمپین «بوی شما در آمد»، خواستار استعفای این دو وزیر شده بود.

برخی منابع به «الشرق الأوسط» گفتند: «وزیر محیط زیست تحت فشار استعفا نخواهد کرد و سپر بلای یک پرونده قدیمی که عمر آن ده ها سال است نخواهد شد».