Categories: دیدگاه

مصیبت و اندوه در اردوی بازرگانان خون خاشقجی

دشمنان پادشاهی سعودی بدانند که قبل از جستجوی توطئه‌هایی دیگر باید در انتظار یک سیاست قاطع باشند

موضع رئیس ایالات متحده آمریکا دونالد ترامپ دربرابر مسئله جمال خاشقجی قاطعانه و عاقلانه بود، او در چارچوب قانونی و جزایی، که سعودی در ضمن آن پیگیر قضیه است، به این مسئله پرداخت، و هر گونه استفاده سیاسی از این قضیه را که ترکیه و قطر و رسانه‌های چپ‌گرا پشت آن هستند رد کرد. همچنین او از زوایه منافع ملی آمریکا که حاصل روابط با سعودی است به این قضیه نگریست و از هر گونه کژروی در اتخاذ تصمیمات دوری کرد.
البته پس از ورود دادستان عمومی سعودی برای بررسی، این قضیه در چارچوب اصلی خود قرار گرفت. پس از دستور ملک سلمان برای پیگری مسئله به دادستان عمومی، این مرجع قضایی بیانه اول خود را در خصوص این مسئله صادر کرده و بدین ترتیب بسیاری از نقاط ابهام این مسئله روشن گشت، و بسیاری از راها جلوی سوءاستفاده کنندگان بسته شد. دادستان عمومی طبق روال خود خواستار بیشترین حد مجازات برای مجرمان شد. اینک فرجام کار را دستگاه قضاوت معین خواهد کرد، و طبق قانون جاری در مملکت به متهمان حق تسخیر وکیل و دادگاه عادلانه داده خواهد شد، تا عدالت مصیر صحیح خود را بپیماید، و حکم دادگاه صادر شود. طبیعی است که این روند مدت زمان نسبتاً قابل ملاحظه ای خواهد برد زیرا این مسئله پیچیدگی خاص خود را دارد.
البته روشن است که مسئله خاشقجی صرفاً یک قضیه جزایی نبوده و مشاهده می‌شود که از سوی برخی کشورها مورد سوءاستفاده و بهره‌گیری وقیحی واقع شد. برخی اطلاعات لو رفته حاکی از آن است که ترکیه یک برنامه منظمی برای این کار در نظر گرفته و طی آن تلاش می‌کرد تا استمرار پرداختن به این قضیه در سطح جهانی بیشتر طول کشد، و از این طریق مشکلات بزرگی برای سعودی ایجاد کند. در واقع همان‌طور که دونالد ترامپ تصریح کرد، در این قضیه قتل خاشقجی برخی از اطلاعات و حقایق برای برملا شدن نیاز به سالها بررسی دارد، و برخی از زوایای این حادثه شاید تا ابد روشن نگردد، زیرا کار اطلاعات و دستگاه‌های جاسوسی وقت زیادی برای بررسی و کشف حقیقت لازم دارد.
پس از دستور ملک سلمان بن عبدالعزیز به دادستان کل برای پیگیری سریع قضیه، بسیاری از تلاش‌های بازرگانانِ خون و مرگ، بر باد رفت و باقی مانده توشه توطئه گران در برابر قاطعیت ایشان دود شد؛ از سوی دیگر موضع قاطع پرزیدنت ترامپ نیز همه این بدخواهی‌ها را بی اثر کرد. بدخواهان و تاجر پیشگان خون باید بدانند که آینده در پیش روی سعودی و آنهاست و سعودی نو برگ برنده ای در اختیار دارد که می‌تواند برای ادب کردن آنها به کار گیرد و بدخواهان را بر سر جای خود بنشاند. بدخواهان باید در انتظار بنشینند تا نظاره کنند چگونه سعودی توازن قوا را به سود خود برهم خواهد زد.
مصیبت و اندوه در اردوی بازرگانان خون خاشقجی همه گیر شد و موضع قاطع دونالد ترامپ در این مصیب کارگر افتاد و موضع شفاف و قاطع سعودی در پایبندی به احاله قضیه به دستگاه قضایی مجال هیچ گونه سوءاستفاده گری سیاسی را نداد. بدخواهان در برابر سنگ گران ثبات و عزیمت سعودی متلاشی شدند و هر گونه غمار آنها برای بی‌ثباتی سعودی در برابر یک چنین قضیه گزرایی شکست خورد.
اینک دوره پسابحران آغاز شده و ولی عهد سعودی که نقطه هدف این بدخواهی و دشمنی بود بیش از گذشته قوی تر شد و همگان ملاحظه کردند که چگونه مردم سعودی بر گرد او جمع گشتند و برای حمایت از او از هر گونه همیاری دریغ نکردند.
در طول این بحران و در میان همه بوق و کرناهای رسانه‌ها، همواره ولی عهد سعودی محمد بن سلمان با متانت همیشگی برخورد می‌کرده و از پیشبرد و پیگیری اهداف خود سخن می‌گفت و برای پیشرفت نه تنها سعودی بلکه کل منطقه خاورمیانه تلاش می‌کرد. او علی‌رغم همه این هجمه‌ها با ثبات به اهداف خود پای بند بود و برای رسیدن به آنها پافشاری می‌کرد؛ ولی عهد سعودی در راس کاروان اعزامی کشور به نشست سران گروه بیست عزیمت خواهد کرد و قبل از آن نیز به دیدار برخی کشورهای خلیجی و عربی خواهد رفت.
در پایان می‌توان چنین گفت که این قضیه به پایان رسید و دشمنان و بدخواهان سعودی بدانند که قبل از جستجوی توطئه‌هایی دیگر برای ضربه به مملکت باید در انتظار یک سیاست قاطع و کوبنده از سوی آن باشند و توقع یک جواب زمین گر کننده در مقابل بدخواهی خود را داشته باشند.

عبدالله بن بجاد العتيبي: نویسنده سعودی متخصص امور سیاسی و فرهنگی و پژوهشگر جنبش های اسلامی معاصر
Related Post