۵۰ دانشمند و مفتی از کشورهای عربی و اسلامی «منشور اخلاقی» وضع خواهند داد

دکتر شوقی علام مفتی مصر

دکتر شوقی علام مفتی مصر

قرار است قاهره هفته آینده یک کنفرانس بین المللی اسلامی، تحت نظارت عبد الفتاح السیسی رئیس جمهور مصر برگزار کند و انتظار می رود که ۵۰ دانشمند و مفتی از کشورهای عربی و اسلامی بر ضد فتواهای تروریستی و افراط گرایی، و همچنین مقابله با پدیده فتوا دادن افراد غیر متخصص، «منشوری اخلاقی» وضع کنند. همچنین قرار است یک مرکز بین المللی برای رد نظرات فتواهای تکفیری ایجاد کنند.

دکتر شوقی علام، مفتی مصر به «الشرق الأوسط» گفت: « در این کنفرانس خواهان از بین بردن اندیشه های تکفیری و کاهش کشتار و ارعاب و خشونت هستیم». وی افزود: «در طی این کنفرانس تشکیل یک دبیرخانه عمومی برای صدور فتوا در جهان را اعلام خواهیم کرد که مقر آن قاهره خواهد بود، و به جهت تبادل بینش علمی و صدور یک سخن در مورد مسائل مشترکی که سزاوار صدور فتوای واحد هستند، برای مفتی ها نشست های دوره ای برگزار خواهد شد».

کنفرانس «فتوا… اشکالات واقعیت و چشم اندازهای آینده» که دار الافتای مصر آن را سازمان دهی کرده است، از روز دوشنبه آینده و به مدت دو روز، با حضور دکتر احمد الطیب شیخ الازهر برگزار خواهد شد. این کنفرانس تعداد زیادی از علمای عربستان سعودی، امارات، اردن، فلسطین، مراکش، الجزایر، موریتانی، لبنان، عراق، پادشاهی عمان، اندونزی، مالزی، پاکستان، هند، روسیه، قزاقستان، و همچنین تعدادی از مفتی های رسمی در کشورها را در بر خواهد گرفت.

از سوی دیگر، یک سایت اینترنتی متعلق به سازمان داعش شاخه مصر، تصویری از جسد سر بریده شده تومیسلاو سالوپک گروگان ربوده شده کرواتی در مصر، منتشر کرد. اگر خبر اعدام این گروگان تأکید شود، اولین شخص خارجی خواهد بود که در مصر ربوده شده و اعدام می شود. با این حال برخی کارشناسان امنیتی برای «الشرق الأوسط» تأکید کردند که غیر ممکن است اجرای اعدام گروگان کرواتی در خاک مصر صورت گرفته باشد، آن ها احتمال می دهند که اجرای این اعدام در مرزهای لیبی صورت گرفته باشد.