کانال سوئز در مصر

کانال سوئز در مصر

مصر روز سه شنبه ۱۴ مرداد پروژه ای را برای ساخت آب راهی جدید در کانال سوئز آغاز کرد تا درآمدهای خود از این مسیر تجاری را افزایش دهد – کانال سوئز منبع مالی مهمی برای ورود ارز خارجی به مصر است که اقتصادش از زمان سقوط دولت حسنی مبارک در سال ۲۰۱۱ به شدت آسیب دیده است.

محب مامیش، مدیر کانال سوئز، که در مراسم آغاز این پروژه سخنرانی می کرد گفت، آب راه ۷۲ کیلومتری جدید که با هزینه ای برابر با ۴ میلیارد دلار ساخته خواهد شد به موازات کانال فعلی قرار خواهد گرفت و به کشتی ها این امکان را می دهد که در دو جهت مخالف یکدیگر حرکت کنند.

بیشتر اوقات، در مساحت ۱۹۰ کیلومتری کانال فعلی، تنها امکان تردد یک طرفه وجود دارد و صرفا در زمان هایی که تردد کشتی ها کمتر است، کانال به صورت دو طرفه در می آید.

مامیش گفت شاهراه جدید حداکثر زمان انتظار کشتی ها برای عبور از کانال را از ۱۱ ساعت فعلی به ۳ ساعت کاهش خواهد داد و این امکان را فراهم می کند که ۴۶ کشتی به صورت هم‌زمان از کانال عبور کنند.

درآمد سالانه مصر از کانال سوئز حدود ۵ میلیارد دلار است. یکی از مسئولان سازمان اداره کننده کانال به رویترز گفت، تا سال ۲۰۲۳، در آمد حاصله از کانال جدید سالانه به ۱۳٫۵ میلیارد دلار خواهد رسید.

پیش بینی می شود حفر آبراه جدید مصر، سه سال زمان ببرد، اما عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور این کشور که در این مراسم حضور داشت، خواست کار ساخت کانال در مدت یک سال به پایان برسد.

مامیش همچنین گفت، ساخت آبراه جدید جزء پروژه بزرگ تری است که منطقه کانال سوئز را به یک مرکز لجستیک جهانی تبدیل خواهد کرد.

علی لطفی، نخست وزیر پیشین مصر در دولت حسنی مبارک، در گفت و گو با الشرق الاوسط گفت: «پروژه حفر آبراه جدید بخشی از پروژه عظیم توسعه کانال [سوئز] است که شامل ساخت مراکز آموزشی، مراکز بیمارستانی در سطح جهانی و همچنین فضایی برای برگزاری کنفرانس های بین المللی نیز خواهد بود.»

او گفت: “برای اولین بار پس از گذشت ۱۵۰ سال از ساخت کانال، مصر می تواند به طور کامل از موقعیت فوق العاده اش استفاده کند. راه اندازی چنین پروژه هایی بسیاری حائز اهمیت است و به اقتصاد مردم مصر کمک می کند”.

مامیش در این مراسم اعلام کرد، پروژه آبراه جدید با استفاده از منابع داخلی ساخته خواهد شد که از بودجه کشوری تامین می شود، اما به دنبال جذب منابع از بودجه طرح «زنده باد مصر» نیز هستیم که رییس جمهور السیسی برای مردم مصر اختصاص داده است.

او گفت دولت فهرست شرکت هایی که مردم می توانند با خرید سهام‌شان در تامین مالی پروژه شرکت داشته باشند را منتشر خواهد کرد.

لطفی که در دوره ریاست جمهوری انور سادات وزیر اقتصاد مصر بوده است معتقد است که این پروژه جدید در برون رفت مصر از مشکلات اقتصادی که در سه سال اخیر با آن ها دست به گریبان بوده کمک بزرگی خواهد کرد.

او گفت: “ما در میانه یک پروژه بزرگ ملی هستیم که گرچه [تکمیل آن] نیازمند زمان و بودجه است، بازده بالایی خواهد داشت و به طور حتم تاثیری مثبت بر رشد اقتصادی کشور خواهد گذاشت و حتی می تواند در درازمدت بخشی از مشکل بیکاری مصر را حل کرده و به افزایش صادرات کشور کمک کند”.

اقتصاد مصر از زمان انقلاب ۲۵ ژانویه ۲۰۱۱ که طی آن حسنی مبارک برکنار شد، دچار صدمه های زیادی شده است. منابع مالی و ارزی مبتنی بر صنعت توریسم این کشور در حال حاضر قطع شده و به دلیل عدم ثبات سیاسی موجود، بخشی از سرمایه ها از مصر خارج شده است.

روز سه شنبه شاخص EGX 30 مصر، که شاخص اصلی بورس این کشور است، برای اولین بار در ۶ سال گذشته از ۹ هزار واحد گذشت و با رشد ۱٫۰۴ درصدی به ۹۰۱۰٫۳۱ واحد رسید.